امروزاردیبهشت 4, 1403

بررسی کامل مزایا و معایب گوشی A51 و A51s سامسونگ

معرفی گوشی سامسونگ گلکسی A51 در لیست ابزار
4.4/5 - (5 امتیاز)

گوشی سامسونگ ای ۵۱ (SAMSUNG GALAXY A51)

گوشی سامسونگ گلکسی A51 یکی از محصولات نسبتا مقرون به صرفه کمپانی سامسونگ (SAMSUNG) است. واضح است که هر چقدر قیمت یک گوشی پایین تر باشد امکانات نیز کم‌تر خواهد بود. قاب پشتی این گوشی از پلاستیک ساخته شده، دوربین‌ها کیفیت متوسط دارند و قدرت پردازنده نیز کمی پایین است. سایر موارد مثل ضد آب بودن دستگاه نیز حذف شده است.

از دوربین‌های چهارگانه این گوشی نیز نمی‌توان انتظار معجزه داشت. دوربین‌ها همانند سایر دستگاه‌های ارزان قیمت عملکردی متوسط و رو به پایین دارند. از جمله نکات مثبت گلکسی A51 میتوان به صفحه نمایش بزرگ AMOLED و نرم افزاری که کاملا شبیه سری گلکسی S20 است، اشاره کرد.

در این مطلب قصد داریم با نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A51 این گوشی را به طور کامل معرفی کنیم. اگر در بین گوشی‌های میان رده به دنبال بهترین گوشی سامسونگ با قیمت مناسب و عملکرد متوسط هستید مطالعه این مطلب از لیست ابزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رم 6

مشخصات گوشی A51

  • حافظه داخلی: 128 گیگابایت
  • شبکه‌های ارتباطی: 2G، 3G، 4G
  • سیستم عامل: اندروید 10
  • رم: 6 , 8 گیگابایت
  • رزولوشن عکس: 48 مگاپیکسل
  • صفحه نمایش: 6.5 اینچ
نقاط قوت گوشی A51
  • مناسب برای بازی
  • باطری قوی
  • طراحی زیبا و بی نقص
  • خوش دست بودن
  • باریک
  • سبک
  • دوربین های خوب
  • قرار گرفتن پانچول (حفره) دوربین سلفی به جای ناچ که موجب یک دست شدن نمایشگر می‌شود
  • عملکرد خوب نمایشگر سوپر آمولد
معایب گوشی A51
  • پردازنده ضعیف نسبت به گوشی‌های هم رده
  • حسگر اثر انگشت ضعیف
  • لگ زدن هنگام انتقال بین برنامه ها
رم 8

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی A51

طراحی زیبا در گوشی A51

طراحی گوشی سامسونگ گلکسی A51

برای طراحی گوشی سامسونگ گلکسی A51 از برخی گوشی‌های گران قیمت و بالا‌رده این کمپانی الهام گرفته شده است. حاشیه‌های گوشی A51 بسیار باریک است و دوربین جلو نیز در ناچ یا شیار O شکل (Infinity O) قرار گرفته است. قاب پشتی گلکسی A51 از پلاستیک و قاب جلو نیز از شیشه ساخته شده است.

قاب شیشه‌ای در جلو گوشی، دوربین سلفی را به خوبی می‌پوشاند اما لایه‌های زیر دوربین بازتاب زیادی دارند و همین امر باعث می‌شود دوربین سلفی کیفیت مطلوبی نداشته باشد. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا نیز از پلاستیک ساخته شده و همین امر باعث می‌شود گوشی A51 با سایر گوشی‌های میان رده مثل موتورولا Moto G8 یا Oppo A5 2020 مقایسه شود.

قاب پشتی تا حدودی متمایز است. همانند سایر گوشی‌های سری A، در قاب پشتی گلکسی A51 نیز خطوط متقاطع دیده می‌شود. برای مثال در قسمت پایینی دستگاه خطوط ظریف و باریک زیر لایه پلاستیکی دیده می‌شود. این ظاهر ظریف و زیبا نور را به خود جذب کرده و حالت رنگین کمانی به خود می‌گیرد. در واقع با تابش نور به پشت دستگاه رنگ‌ها به صورت رگه‌های لیزری در لبه منحنی قاب پشتی جمع می‌شوند.

گوشی گلکسی A51، چهار دوربین دارد که در پشت گوشی، قسمت بالا دیده می‌شود. این گوشی اندازه نسبتا خوبی دارد که برای انجام کارهای روزمره مثل وبگردی و تماشای فیلم و سریال مناسب است.

آیا گوشی سامسونگ A51 ضد آب است؟

همانند سایر گوشی‌های هم رده و هم قیمت، گلکسی A51 ضد آب نیست. در قسمت پایینی دستگاه نیز یک جک هدفون mm 3.5 میلیمتری برای افرادی که دوست ندارند از هندزفری بلوتوثی استفاده کنند، تعبیه شده است. یک حسگر اثر انگشت نیز روی صفحه دیده می‌شود اما باید بدانید که عملکرد این حسگر به خوبی سایر گوشی‌های هم رده A51 نیست و اگر انگشت خود را در جای مناسب قرار ندهید یا انگشت شما خیس باشد قفل گوشی باز نمی‌شود.

صفحه نمایش گلکسی A51

گلکسی A51 مجهز به یک صفحه نمایش 6.5 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 1080X2400 است. صفحه نمایش AMOLED رنگ‌ها را دقیق‌تر نشان می‌دهد و همیشه کنتراست بهتری نسبت به LCD دارد. چرا که برای ساخت این پنل‌ها به جای استفاده از universal backlight از پیکسل‌های روشنایی (light-up pixels) استفاده می‌کنند.

هنگامی که صفحه گوشی به سمت چپ یا راست متمایل شود یک نور آبی روی صفحه دیده می‌شود. می‌توان گفت این مورد یکی از مشکل‌های بزرگ صفحه نمایش A51 است. با این حال این صفحه نمایش ویژگی‌های منحصر به فردی مثل حالت vivid برای نمایش بهتر رنگ‌ها دارد و کنتراست رنگ‌ها در یک اتاق تاریک به وضوح بهتر از پنل‌های LCD می‌باشد.

روشنایی صفحه نمایش نیز رضایت بخش است اگرچه قابل مقایسه با سری Galaxy S20 نیست در فضای باز و زیر نور شدید محتوا روی صفحه به خوبی قابل مشاهده است. البته تماشای فیلم و ویدیو در محیط باز و با وجود نور زیاد ممکن است سخت باشد اما صفحات وب و سایر محتواهای روی صفحه نمایش، واضح و روشن هستند.

متاسفانه این گوشی از ویدیوهای HDR  پشتیبانی نمی‌کند اما برای راه اندازی HD Netflix گواهی نامه لازم را دارد. ویژگی‌های صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A51 برای تماشای ویدیوهای آنلاین، فیلم و سریال عالی به نظر می‌رسد اما وجود یک ناچ (محل قرارگیری دوربین سلفی) بزرگ روی صفحه ممکن است آزاردهنده باشد.

نرم افزار گوشی A51

سیستم عامل گوشی A51، اندروید 10 با پنل کاربری Samsung One UI است. این رابط کاربری، یکی از منسجم ترین رابط‌های موجود است. وقتی گوشی را برای اولین بار روشن می‌کنید، به لطف فاصله زیاد آیکون‌ها، گوشی شبیه به اسباب بازی به نظر می‌رسد. برای تغییر این حالت به صفحه تنظیمات رفته و از این طریق، تغییرات لازم را انجام دهید.

رابط کاربری One UI فوق‌العاده است. منوی برنامه‌ها به جای اینکه به صورت عمودی باشند در صفحات مختلف قرار می‌گیرند و شما برای مرتب کردن آن‌ها، میتوانید برنامه را مطابق نظر خود در پوشه‌های مختلف قرار دهید. نرم افزار گوشی A51 هم رده با گوشی‌های گران قیمت است اما، باز کردن اپلیکیشن‌ها و لود شدن آن‌ها با این گوشی اندکی طول می‌کشد و این یک مشکل اساسی در گوشی گلکسی A51 است.

دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A51

گلکسی A51 مجهز به چهار دوربین است که در قاب پشت گوشی دیده می‌شود. با این حال وقتی نرم افزار دوربین را باز کنید از کیفیت نه چندان خوب آن تعجب خواهید کرد. در این دوربین لنز بزرگ‌نمایی که یک نشانه کلاسیک برای گوشی‌هایی با چند دوربین است دیده نمی‌شود.

گوشی سامسونگ گلکسی A51 NHVHD یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض است. همچنین یک جفت دوربین 5 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر از نمای نزدیک (close-up)، ماکرو و عکس‌های با زمینه blurred یا تار دیده می‌شود.

به طور کلی کیفیت دوربین رضایت کاربران را جلب نمی‌کند. فوکوس و تشخیص عمق به خوبی انجام نمی‌شود و با حرکت دست هر چند کم تصاویر تار ثبت می‌شوند مگر اینکه نور به اندازه کافی وجود داشته باشد. سنسور دوربین اصلی Sony IMX 582 است که در گوشی‌های چینی نیز دیده می‌شود. مانند اکثر سنسورهای 48 مگاپیکسلی، دوربین تصاویر 12 مگاپیکسلی می گیرد و برای بهبود کیفیت تصویر باید آن را به 48 مگاپیکسلی ارتقا دهید.

تصاویری که از نمای نزدیک (close-up) با دوربین این گوشی گرفته می‌شود قابل مقایسه با سایر گوشی‌های سامسونگ نیست اما می‌توان گفت تصاویر کیفیت قابل قبولی دارند با استفاده از گزینه HDR نیز می‌توانید از تصاویر ثبت شده بهترین بهره را ببرید.

دوربین اولترا واید

عکس‌هایی که با لنز اولترا واید گرفته می‌شوند اشباع رنگ زیادی نسبت به لنز عریض یا واید دارند و همین امر باعث می‌شود تصاویری که با لنز اولترا واید گرفته می‌شوند اندکی مصنوعی به نظر برسند. تصاویر ثبت شده با این لنز دامنه دینامیکی و جزئیات کمتری را نسبت به دوربین اصلی نشان می‌دهند. سنسور نهایی دوربین نیز به فوکوس زنده هنگام گرفتن عکس‌های پرتره به ما کمک می‌کند.

با وجود گزینه عکسبرداری در شب، ثبت تصاویر در شب از ویژگی‌های بارز این گوشی محسوب نمی‌شود. چرا که عکس‌هایی که در تاریکی و نور کم گرفته می‌شود اغلب تار است و جزئیات در آن‌ها به خوبی نشان داده نمی‌شود.

چند مشکل اساسی در دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A51 وجود دارد. برای مثال نرم افزار camera به سرعت باز نمی‌شود و چند ثانیه طول می‌کشد تا برنامه لود شود. برای تغییر لنز از اولترا واید به لنز استاندارد چند ثانیه زمان لازم است و تغییر لنز به سرعت انجام نمی‌شود.

دوربین

فیلمبرداری

این گوشی می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت بالا و رزولوشن 4K، 30 فریم در ثانیه را ضبط کند. به دلیل وجود سنسور Sony IMX 582 امکان ضبط تصاویر  60 فریم بر ثانیه وجود ندارد. کند. توصیه می‌کنیم برای ثبت ویدیو از کیفیت 1080 استفاده کنید. تصاویر ضبط شده 4K تنها زمانی با کیفیت است که دوربین در یک جای ثابت قرار گرفته باشد.

دوربین سلفی

دوربین جلو، یک سنسور 32 مگاپیکسلی دارد که برای گرفتن انواع تصاویر سلفی مناسب است. تصاویر سلفی در نور کم، جزئیات و کیفیت قابل قبولی دارند.

عملکرد گوشی سامسونگ گلکسی A51

عملکرد کند و ضعیف این گوشی ممکن است مربوط به مشکل نرم افزاری باشد که با یک بروز رسانی حل می‌شود. اما این کندی سرعت شاید مربوط به چیپ ست یا RAM گوشی نیز باشد. سامسونگ گلکسی A51 مجهز به پردازنده Exynos 9611 است که از نظر فنی به Snapdragon 665 شباهت دارد. در این پردازنده چهار هسته Cortex A73 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و چهار هسته کم قدرت Cortex A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز وجود دارد. پردازنده گرافیکی این گوشی Mali-G72 و سه هسته‌ای می‌باشد.

بازی کردن با گوشی A51

عملکرد این گوشی در بازی‌هایی که از استاندارد گرافیکی Vulkan استفاده می کنند نسبتاً ضعیف به نظر می رسد. برای مثال شما باید Ark: Survival Evolution را با گرافیک کم و رزولوشن پایین اجرا کنید تا شرایط بازی کردن فراهم شود. با این حال بازی‌های دیگر مثل PUBG با گرافیک HD و Call of Duty در گوشی A51 به خوبی اجرا می‌شوند.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A51 برای بازی کردن فوق‌العاده به نظر می‌رسد. کیفیت بلندگوها نیز برای بازی کردن خوب است.

شارژدهی و عمر باتری

گوشی سامسونگ گلکسی A51 مجهز به یک باتری 4000 میلی آمپری است که برای یک گوشی 6 اینچی ظرفیت کمی به نظر می‌رسد. در صورت استفاده معمولی، باتری تا آخر روز شارژ خواهد داشت. به واسطه وجود پنل OLED نمایشگر، در صورت مشاهده یک فیلم 90 دقیقه‌ای تنها 6 درصد از شارژ کم خواهد شد. با تست‌های انجام شده، مشخص شد این باتری برای گوشی کاملا مناسب است.

گوشی A51 با یک شارژر 15 واتی شارژ می‌شود. سرعت شارژ نزدیک به استاندارد طلایی 51% در 30 دقیقه نمی‌باشد و برای شارژ کامل دستگاه، 2 ساعت زمان لازم است.

معرفی گوشی سامسونگ گلکسی A51

معرفی گوشی سامسونگ گلکسی A51

مقایسه مزایا و معایب گوشی A51 و A51s

وقتی حرف از معایب گوشی A51 و A51s می‌شود، اصلا به این معنی نیست که این ۲ مدل گوشی‌های بدی هستند. منظور این است که سامسونگ در حفظ تعادل قیمت و عملکرد به خوبی عمل نکرده است. امکانات این گوشی‌ها در مقایسه به قیمتی که می‌پردازید چندان جالب توجه نیستند.

سامسونگ توانسته معایب گوشی A51s را تا حدودی کم کند. استفاده از پردازنده اسنپدراگون 765G و پردازنده گرافیکی مالی G76 MP5، اقدام خوب سامسونگ در مدل a51s است. همچنین گوشی سامسونگ گلکسی A51s از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند که از باتری 4000 میلی آمپری A51 قوی‌تر است.

مقایسه مزایا و معایب گوشی A51 و A51s سامسونگ

مقایسه گوشی سامسونگ A51 و گلکسی M51

مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A51 گوشی سامسونگ M51

مقایسه گوشی گلکسی A51 و A71

گوشی A51 و A71 تست سرعت و مقایسه دوربین

ظرفیت 256گیگابایت

گوشی سامسونگ گلکسی A51

جمع بندی

گوشی سامسونگ گلکسی A51 شبیه به گوشی A50 و سایر دستگاه‌های میان رده این کمپانی می‌باشد. نمایشگر این گوشی هوشمند OLED بوده و تصاویر در آن رنگ و کنتراست فوق‌العاده‌ای دارد. سیستم نرم افزاری این گوشی نیز عملکرد رضایت بخشی را ارائه می‌دهد.

متاسفانه پردازنده گوشی A51 کمی ضعیف است و باعث می‌‌شود عملکرد گوشی اندکی کند باشد. کیفیت دوربین نیز رضایت کاربران را جلب نمی‌کند اما با توجه به قیمت گوشی نمی‌توان انتظار دوربینی با کیفیت مانند دوربین گوشی‌های پرچمدار را داشت.

سایر بخش‌های گوشی عملکرد مناسبی دارند. گلکسی A51 یک گوشی موبایل میان رده مقرون به صرفه است. گلکسی A51 با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهد، نیازهای روزانه شما را تامین می‌کند. بنابراین؛ اگر به دنبال دستگاهی با عملکرد معمولی و قیمت ارزان هستید خرید گوشی موبایل A51 را به شما توصیه می‌کنیم.

17 نظر

  1. بیب پاسخ

    این همه پولش رو دادم بعدا اینجوری تخریبش میکنید خیلی خوبه من کاملا راصی ام

    1. لیست ابزار پاسخ

      سلام دوست عزیز ممنون از نظرتون. گوشی سامسونگ a51 یکی از میان رده های خوب سامسونگ به حساب میاد. هدف ما بررسی این گوشی به نحوی هست که خریدار علاوه بر نقاط قوت گوشی، با معایب و کاستی های محصول هم آشنا بشه.

      1. گلی پاسخ

        تو این مطلب قراره به نقاط ضعف و قوت بپردازی نه اینکه اونو تخریب کنی .دوست عزیز این گوشی خیلی دوربین عالی نسبت به قیمت دارد
        اکثر مردم میگن این گوشی یه گوشی میان رده خیلی خوب و دوربین چهارگانه و عالی دارد و قیمت مناسبی هم دارد

  2. مهدی امیرایی پاسخ

    برات متاسفم که اینجوری راجبش حرف میزنی. خیلی بی سوادی

  3. یاسین پاسخ

    خواهشا یکی به من بگه چرا سرعت تایپ این گوشی انقد ضعیفه؟؟ مشگل از چیه ؟ خیلی سرعت تایپ کردن افتضاحه. گوشی قبلیم j5 بود اصلا اینجور نبود. راهنمایی کنید لطفا

  4. شایان پاسخ

    این گوشی یک میان رده هست نباید خیلی انتظار داشت ولی با اگزینوس ۹۶۱۱ میتوان ۹۵ درصد برنامه ها را اجرا کرد و دوربین این گوشی نسبت به میان رده بودن خیلی خوب هست

    1. !MAHD پاسخ

      گوشی عالیه الکی ازش ایراد نگیرید تو پردازنده هم الکی شلوغش کردن خیلی تفاوت زیادی با بقیه نداره و دوربینش هم مخصوصا سلفیش عالیه

  5. امید پاسخ

    سلام دوستان من میخوام دوتاشو برا خودمو همسرم بخرم .فروشنده میگه دونه ای ۸ و نیم.خواهشا بگید اگه واقعا این مبلغ رو می ارزه تا بخرم.تشکر

  6. Mysam پاسخ

    سلام:کاملاًدرست گفته من خودم طرفدارسامسونگ هستم وخواهم بودامابایدبپذیریم که سری گوشی هایAگلگسی به دردنخوره.وبایدواقعیت توبپذیریم من الان خودشیائومی نوت 9پرودارم وراضیم همین طورکه گفتندصفحه نمایشی نوت۹پروخوب نیست نسبت به a51

  7. کوروش پاسخ

    گرافیک و رابط کاربری گوشی چطوره؟
    بین a51سامسونگ و note9 pro شیائومی کدوم یک رو پیشنهاد می کنید؟
    باتشکر

  8. کریستف پاسخ

    من میخواهم این گوشی را بخرم اما با چیزایی شما از این گوشی گفتید منصرف شدم

  9. آلا بانو پاسخ

    سلام بتده هشت ماهه گوشی a51را خریدم و سه تا مموری ازم تخلسه کرده و سوزونده گارانتی میگه این قابلیت را گوشی نداره و مشکل از مموری ها هستن و فلش هم نمیخوره آیا گفته گارانتی درسته واقعا گوشی قابلیت سوزوندن و تخلیه مموری نداره اگه نداره پرا تو گدشی قبلیم که چهارسال دستم بود یکبار هم این اتفاق نیافتاد لطفا راهنماییم کنید.

  10. نسترن پاسخ

    من از گوشیم خیلی راضیم هم دوربین خوبی داره و هم باتری نه هنگ میکنه نه چیزی بهتر از گوشی‌های مدل پایینه اگه کسی میخواد بخره عالیه بهش پیشنهاد میکنم که بخره چون بهترین گوشیه وقتی رو عکس زوم میکنی یعنی جزئیات رو هم میبینی تاچش هم فوق العاده عالیه و هنگ نمیکنه.

  11. حسن صبا پاسخ

    سلام A 51 گوشی خوبیه چند بار از دست من افتاده روی موزاییک بدون حفاظ…هیچیش نشده.. عالیه..تا صبح روشن داغ نمی کنه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *