امروزفروردین 30, 1403

بهترین کتاب‌ و نرم افزار آموزش بورس، سرمایه گذاری و تحلیل بورس

شاخص بورس
5/5 - (25 امتیاز)

با مطالعه و آگاهانه سرمایه گذاری و سود کنید

ما سعی کرده‌ایم که چند مورد از بهترین کتاب آموزش بورس را که جزو تاثیرگذارترین کتاب‌های چند سال اخیر هستند به شما معرفی کنیم. امروزه ورود به بازار بورس بسیار راحت است و هر کسی می‌تواند به سادگی از آن سرمایه‌گذاری کند. در واقع بورس چرخه های اقتصاد و تولید را می گرداند. همینطور به عنوان بازاری قانونی و قابل دسترس برای همه مردم تلقی می‌شود.

درست است که ورود به این بازار آسان است، اما اگر بدون تحقیق و ناآگاهانه اقدام به سرمایه‌گذاری کنید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. یکی دیگر از راه‌های تحقیق و کسب آموزش، استفاده از نرم‌افزار‌های آموزشی بورس است. اگر آدم کم‌حوصله‌ای هستید استفاده از نرم‌افزار‌های آموزشی را به شما توصیه می‌کنیم.


چه کتابی برای بورس بخوانیم؟

تعداد بسیاری کتاب بورس با سبک‌های مختلف وجود دارد. اگر یک تازه وارد در بورس هستید و برای اولین بار است که در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنید، کتاب‌های پایه بورس را بخوانید. برای افراد با تجربه بیشتر، خواندن کتاب حرفه ای بورس و کتاب‌های تحلیل تکنیکال را پیشنهاد می کنیم. و برای تمامی این افراد، کتاب‌های روانشناسی بورس را برای شناخت هیجانات بورسی پیشنهاد می‌دهیم.

بهترین کتاب آموزش بورس

بهترین کتاب های بورس

  1. بهترین کتاب های آموزش بورس از صفر برای مبتدی ها
  2. بهترین کتاب های روانشناسی بورس و بازار سرمایه
  3. چند کتاب بورس برای شناخت قوانین و مقررات بازار سرمایه
  4. بهترین کتاب های آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بورس
  5. بهترین نرم افزارهای آموزش بورس ایران و فارکس

شناخت قوانین و مقررات بورس

هر کار و حرفه‌ای نیاز به شناخت و تخصص کافی دارد. برای انجام معاملات و کسب سود و مهمتر، جلوگیری از ضرر، نیاز به دانستن قوانین داریم. به طور مثال اگر شما فوتبال بازی کنید و قوانین را ندانید، ممکن است به جای پا با دست توپ را بگیرید و جریمه شوید. بورس نیز همینطور است، اگر قوانین را ندانید خیلی راحت ضرر خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم کتاب قوانین و مقررات بورس و اوراق بهادار تدوین رضا پاکدامن را بخوانید.

درک تحلیل تکنیکال و اهمیت آن

مهمترین مسئله برای معامله و کسب سود دانستن زمان درت خرید یا فروش سهام است. اینکه شما بدانید چه زمانی باید خرید کنید و چه زمانی بفروشید بسیار اهمیت دارد. شاید فکر کنید که تحلیل کار مشکلی است اما زمانی که شروع به مطالعه و تجربه می‌کنید کاملا نظرتان تغییر می‌کند.

بهترین کتاب آموزش بورس و تحلیل تکنیکال

برای داشتن درک درستی از روانشناسی بازار باید بهترین کتاب آموزش بورس مراجعه کنید. این بخش را حتما جدی بگیرید، چرا که برای کسب سود نیاز به دانستن دارید. زمانی که بحث پول در میان باشد یاد گرفتن هم لذت‌بخش‌تر خواهد شد. کتاب تحلیل تکنیکال شکاف‌های قیمت اثر جولی آر. دال کوئست و ریچارد جی را حتما بخوانید.


بهترین کتاب برای ورود به بورس

کتاب صفر تاصد سرمایه گذاری در بورس

شرح کتاب

یکی از بهترین کتاب آموزش بورس را خانم نسیم کردستانی نوشته است. کتاب صفر تا ۱۰۰ سرمایه‌گذاری در بورس یکی از کتاب‌هایی است که برای افراد تازه وارد بسیار مناسب است. زمان پول گذاشتن در بانک و قانع شدن به سود اندک بانکی گذشته است. روش‌های بسیار دیگری برای سرمایه‌گذاری و کسب سود وجود دارد. با سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، یک درآمد و سرمایه دوم برای خودتان خواهید ساخت.

در چند سال اخیر مردم بیشتر با بورس و مزایای آن آشنا شده و اهمیت آن را درک کرده‌اند. این کتاب با شما کمک می‌کند تا هرچه بیشتر با بورس و مفاهیم آن آشنا شوید. این کتاب با مشارکت حجت بهادری و نسیم کردستانی به نگارش درآمده است. این کتاب ساده و کامل را انتشارات دیباگران چاپ کرده است.

حدود ۵۰ سال از شروع به کار سازمان بورس ایران می‌گذرد اما هنوز بعضی از مردم به صورت کامل با بورس آشنا نیستند. البته در مقابل، کشورهای اروپایی حدود ۳۰۰ سال است که از این بازار استفاده می‌کنند. یکی از دلیل‌های پیشرفت هر کشوری مشارکت مردم آن کشور در بورس است. در سال‌های اخیر مردم ایران نیز به این باز توجه خاصی داشته‌اند.

با وجود کتاب‌ها و آموزش‌های بسیاری که در زمینه بازار بورس به مردم داده می‌شود، هنوز تمام مردم نسبت به این بحث آشنایی کامل ندارند. توصیه می‌کنیم اگر سرمایه‌گذاری دارید، این کتاب آموزش بورس را بخوانید. مطالعه این کتاب برای هر قشری مناسب و تاثیرگذار است. خود نویسنده‌ها نیز اذعان می‌دارند که هدف آنها تهیه کتابی ساده، روان و کاربردی است. این کتاب در ۱۸۸ صفحه به قالب متن درآمده است.

فصل بندی کتاب
  1. انواع نهادهای مالی
  2. انواع بازارهای مالی
  3. انواع اوراق بهادار
  4. اصطلاحات رایج در بورس
  5. ریسک و بازده
  6. وظایف کارگزاران و معرفی شرکت‌های کارگزاری و معیارهای انتخاب
  7. روش‌های خرید و فروش سهام
  8. کارمزدها در بازار سرمایه
  9. عرضه اولیه سهام
  10. افزایش سرمایه
  11. صورت‌های مالی
  12. نسبت‌های مالی
  13. تحلیل تکنیکال و بنیادی
  14. شرایط پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس
  15. حقوق سهامداران
  16. سرمایه‌گذاری و روانشناسی

کتاب برای شروع بورس

کتاب مبانی سرمایه‎ گذاری در بورس اوراق بهادار اثر حسن کارنامه حقیقی

یکی از عوامل مهم در پیشرفت اقتصادی و رونق تولید، سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در بورس است. این کتاب را می‌توان یکی از بهترین کتاب آموزش بورس در چند سال گذشته دانست. نحوه تاثیر بورس در اقتصاد به اینگونه است که سرمایه‌های مردم در بخش‌های مختلف تولید و صنعت به کار‌گرفته می‌شود. چرخه تولید و صنعت به گردش درمی‌آید و مردم سود دریافت می‌کنند.

اما چرا بورس؟ با وجود بازار‌های مختلف چرا باید در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟ درآمد در کوتاه مدت و سرعت نقدشوندگی از دلایل این کار است. همچنین قانونی بودن و اطلاع کامل از روند معامله از ویژگی‌های مثبت بازار بورس است. این کتاب درباره چگونگی ورود و سرمایه‌گذاری در بورس سخن می‌گوید. باید اضافه کرد که تمامی سوالات یک فرد مبتدی تا نیمه حرفه‌ای را درباره بورس جواب خواهد داد.

فصل‌بندی کتاب

  1. مفاهیم بازارهای مالی
  2. تاریخچه ی بورس اوراق بهادار
  3. نقش و جایگاه بورس اوراق بهادار
  4. ریسک و مدیریت آن
  5. سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار (ساز و کار خرید و فروش)
  6. اصول کلی سرمایه گذاری و اصطلاحات متداول
  7. تجزیه و تحلیل و سازوکار انتخاب سهام
  8. ساختار بورس اوراق بهادار تهران

کتاب آموزش بورس از صفر

کتاب آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس اثر علیرضا کشاورز باحقیقت


بهترین کتاب آموزش بورس

کتاب اصول و فنون تشکیل سبد سهام مولف حسن ایزدی

این کتاب به آموزش بورس می‌پردازد تا بتوانید سهام بیشتری با ریسک کمتر به دست بیاورید. کسانی که سهام خریداری می‌کنند نیاز دارند تا روشی را برای نگهداری از سهام خود داشته باشند.در این کتاب به این راه‌حل پرداخته شده است. روشی با نام تئوری مدرن سرمایه‌گذاری وجود دارد.

در این روش مدرن سرمایه‌گذار یاد می‌گیرد تا سهام خود را از میان کم‌خطرها انتخاب کند. با این روش ریسک سرمایه‌گذاری پایین می‌آید. شاید این کتاب بهترین کتاب آموزش بورس از نظر کاهش خطر و افزایش سود باشد. به همراه این کتاب یک CD آموزشی نیز وجود دارد.

فصل‌بندی کتاب

  1. آشنایی‌ با بازار سرمایه‌
  2. کلیات‌ سرمایه‌گذاری‌
  3. آشنایی‌ با اصطلاحات‌ و تعاریف‌ سرمایه‌گذاری‌
  4. تئوری‌ مدرن‌ سرمایه‌گذاری‌
  5. ساخت‌ مدل‌ MPT در محیط‌

کاملترین کتاب آموزش بورس برای مبتدی‌ها

کتاب سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار اثر عزت اله ملائی


بهترین کتاب درباره بورس

کتاب چگونه در بورس 2 میلیون دلار به دست آوردم اثر نیکلاس داروس

کتاب چگونه در بورس 2 میلیون دلار به دست آوردم، یک داستان بورسی و داستان زندگی نیکلاس دارواس است. این شخص یک مهاجر مجارستانی است که در کلوب‌های شبانه آمریکا مشغول به کار بوده است. او به صورت اتفاقی وارد بورس می‌شود و بارها در این بازار شکست می‌خورد. نیکلاس با بررسی اشتباهات گذشته خود و درس گرفتن از این اشتباهات توانست ۲ میلیون دلار از بورس آمریکا سود کسب کند.

نیکلاس دارواس در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان با درس گرفتن از اشتباهات به نتیجه درست و سود رسید. با اینکه این کتاب حدود ۷ دهه پیش نوشته شده است اما هنوز هم کاربرد دارد و بسیاری از مردم آن را می‌خوانند. او در یک بخش از کتاب ذکر می‌کند که موفقیت خود را از آنجایی به دست آورده است که دیگر هر روز معاملات و قیمت را چک نمی‌کرده است. این کتاب به ما یاد می‌دهد که با دوری از اخبار و شایعات رسانه‌ها خود را ترس و اشتباه ایمن نگه داریم.


بهترین کتاب روانشناسی بورس

کتاب ذهن زیبا در بورس اثر آندریاس فریچ و توماس ویتنر

این روز ها دانستن روانشناسی معاملات کمک بسیار بزرگی برای ما هستند. کتاب ذهن زیبا در بورس به روانشناسی در بورس می‌پردازد. بسیار می‌بینید که سهمی به صف فروش یا خرید تبدیل می‌شود و این از هیجانات مردم تاثیر می‌گیرد. کتاب ذهن زیبا به شما کمک خواهد کرد که از بیرون به بازار نگاه کنید و هیجان خود را کنترل کنید. شما با هر سطحی از سواد می‌توانید از مطالب کتاب ذهن زیبا در زندگی روزمره و زندگی مالی خود استفاده کنید.


بهترین کتاب آموزش بورس در زمینه روانشناسی دادوستد

کتاب معامله گر منظم اثر مارک دالاس

این کتاب در زمینه روانشناسی معامله و دادوستد نوشته شده است. قطعا اسم بهترین کتاب آموزش بورس برای این کتاب مناسب است. نویسنده معروف، مارک داگلاس برای نگارش این کتاب به تجربه‌های شخصی زندگی خود رجوع کرده است.

او توانسته تجربه‌های مثبت حدود ۲۰ سال از زندگی خود را در قالب این کتاب به مخاطب عرضه کند. هرچند که این کتاب در مورد معامله در بورس آمریکا است اما برای بورس‌بازهای ایرانی نیز کاربرد دارد. خواندن این کتاب برای هر شخصی مفید و اثرگذار است. به اعتقاد نویسنده درصد بالایی از موفقیت ریشه در تفکر و اندیشه مثبت فرد دارد. در نهایت مابقی موفقیت مربوط به تحقیق و مطالعه خواهد بود.

فصل بندی کتاب

  1. مقدمه
  2. طبیعت محیط معامله‌گری از چشم انداز روانی
  3. ایجاد یک چهارچوب برای درک خویشتن
  4. چگونه یک معامله گر منظم شویم ؟

همانطور که داگلاس می‌گوید: می‌توان با دانش متوسط نیز دست به معامله و سود کردن زد، اما اگر تفکر شما مثبت و امیدوارانه نباشد حتما ضرر خواهید کرد. این کتاب ابتدا زمینه‌های روانی شما سنجیده و با روند معقولی شما را برای معامله و اقدام آماده می‌کند. دقت داشته باشید که درک تاثیر تفکر و اندیشه مثبت، خود درصد بالای از راز موفقیت است.

این کتاب یادآور می‌شود که برای دست یافتن به ثروت و موفقیت نیاز به خودباوری و ایمان به به خود دارید. نوسانات و ناملایمات مشخصه بارز بازار‌ها و به خصوص بازار بورس است. هر سرمایه‌گذاری باید آن را بپذیرد و خود را با آن وفق دهد.

هدف از این سخن این است که در بورس نباید هیچ موردی را نادیده گرفت. افراد موفق به جزئیات توجه بیشتری می‌کنند. این کتاب نتیجه تجربه‌های شخصی نویسنده و شامل روش‌های موثر در سوددهی بازارهای مالی است. ترجمه کتاب را محسن جعفری انجام داده و توسط درچه نو به چاپ رسیده است.


بهترین کتاب آموزش بورس بر اساس استراتژی‌های جنگی

کتاب هنر جنگ در بازار بورس اثر سلمان امین

نویسنده خوش ذوق، سلمان امین به ارائه روش‌ها و راهبرد‌های جنگی برای پیشرفت در بورس پرداخته است. به جرات می‌توان گفت که چنین کتابی جزو بهترین کتاب آموزش بورس در سال‌های گذشته است. ایده نگارش این کتاب از روی کتابی قدیمی که روش‌های جنگ را به پادشاهان ارائه می‌داد گرفته شده است. نویسنده سعی کرده است با تطبیق روش‌های جنگ با بازار به آموزش بورس بپردازد.

نویسنده با روش‌های روانشناسی و شناخت مردم به درک درستی از روش حرکت در بورس دست یابد. این اثر متفاوت برای هر خواننده و فرد علاقه‌مند به بازار بورس مفید و تاثیرگذار خواهد بود. این کتاب به افراد تازه وارد در بورس انگیزه و قدرتی مضاعف خواهد داد. نویسنده کتاب را در ۱۳ فصل به نگارش درآورده است. ارائه نکات اثربخش برای سرمایه‌گذاری چنین کتابی را محبوب خواهد کرد. اولین فصل کتاب با این عنوان شروع می‌شود: «این است هنر جنگ».


یکی دیگر از بهترین کتاب ها برای یادگیری بورس

کتاب بورس باز اثر سلمان امین نشر میلکان


کتاب مفید برای بورس

کتاب چگونه در بورس موفق شدم اثر حسین اسدی


کتاب بورس برای یادگیری قوانین

کتاب قوانین و مقررات بورس و اوراق بهادار تدوین رضا پاکدامن

اگر به دنبال بهترین کتاب آموزش بورس و مخصوصا یادگیری قوانین حاکم بر بورس هستید، این کتاب را بخوانید. رضا پاکدامن با ارائه قوانین بورس در ۷ فصل و ۶۰ بند آگاهی شما را نسبت به بورس بیشتر خواهد کرد.

  • ﻓﺼﻞ اول: ﺗﻌﺎرﯾﻒ و اصطلاحات شامل تعریف مفاهیم و اصلاح‌های عمومی و تخصصی می‌باشد.
  • ﻓﺼﻞ دوم: ارﮐﺎن ﺑﺎزار اوراق بهادار شامل بندهای ۲ تا ۱۹ می‌باشد.
  • ﻓﺼﻞ ﺳﻮم: بازار اولیه شامل بند‌های ۲۰ تا ۲۹ است.
  • فصل چهار: بازار ثانویه شامل بند ۳۰ تا ۳۹ خواهد بود.
  • فصل پنج: اطلاع‌رسانی در بازارهای اولیه و ثانویه شامل بند ۴۰ تا ۴۵ می‌باشد.
  • فصل شش: جرایم و مجازات‌ها شامل بند ۴۶ تا ۵۲ می‌باشد.
  • فصل هفت: مقررات متفرقه شامل بند ۵۳ تا ۶۰ است.

بهترین کتاب برای آموزش حساب و کتاب سرمایه

کتاب حسابداری بورس به سبک وارن بافت اثر استیگ برودرسن و پریستون پیش

اگر اهل کتاب باشید حتما می‌دانید که وارن بافت یکی از افراد موفق در حوزه کسب و کار است. این کتاب ارزشمند با عنوان «کتاب حسابداری بورس به سبک وارن بافت» توسط استیگ برودرسن و پریستون پیش نگارش شده است. در این کتاب به انواع صورت‌های مالی و کاربرد آن برای سهامداران پرداخته شده است.

کتاب وارن بافت به درباره شخصیت و نگرش او صحبت می‌کند. همچنین درباره بازار مالی و سازوکار اقتصاد سخن می‌گوید. چنین کتابی شما را با مفاهیم کلی اقتصاد مانند بهره، تورم، اوراق و موارد مشابه آشنا خواهد کرد.

در بخش نخست کتاب درباره روش سرمایه‌گذاری وارن بافت و نحوه محاسبه ارزش ذاتی سهام خواهید خواند. در بخش دوم گزارش‌ها و صورت‌های مالی آموزش داده می‌شود. آموزش بورس به زبان ساده از اولویت‌های این نویسنده است. برای آموزش ساده‌تر مفاهیم از نمودار و تصویرسازی استفاده شده است.

شما یاد خواهید گرفت تا بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری را پیدا کنید. این کتاب برای افراد صبور و آینده‌نگر مناسب است چرا که بورس بازاری برای ثروتمند شدن در یک روز نیست.


بهترین کتاب آموزش بورس ایران

کتاب بورس یار اثر میثم ساریان


بهترین کتاب آموزش تحلیل تکنیکال قیمت

کتاب تحلیل تکنیکال شکاف های قیمت اثر جولی آر. دال کوئیست و ریچارد جی. باور

در ژاپن از یک تعبیر زیبا استفاده می‌کنند که شکاف قیمت را عاملی برای تحلیل تکنیکال می‌دانند. این مسئله را باید اینگونه توضیح داد: بخشی از نمودار قیمت که در ان قسمت معامله صورت نگرفته است. علت این موضوع این است که یک نقطه حرکت نمی‌تواند در نقطه پایان قبلی اتفاق بیفتد.

شرح دیگر اینگونه است که شروع امروز کمتر از پایان دیروز و یا حالتی برعکس اتفاق بیفتد. چنین اتفاقی علاوه بر بازار بورس، در بانک‌ها نیز اتفاق می‌افتد. همچنین می‌توان از اختلاف سررسید و جریان نقدی اسم برد.

نویسنده در کتاب‌های قبلی خود در مورد شکاف قیمت و تاثیرات آن صحبت کرده است. در این کتاب به شرح کامل‌تری از این داستان می‌پردازد. این کتاب جزو کتاب‌هایی است که با جرات در زمینه شکاف قیمت در بازار صحبت می‌کندو اطلاعات خوب و کاربردی این کتاب برای هر فردی مناسب است. به کسانی که به یادگیری تحلیل تکنیکال علاقه دارند حتما توصیه می‌کنیم این کتاب را مطالعه کنند.


بهترین کتاب پیش بینی قیمت سهام

کتاب پیش بینی قیمت سهام در بورس به روش تحلیل تکنیکال اثر توماس میرز


بهترین کتاب آموزش تحلیل بنیادی بورس

کتاب از صفر تا تحلیل بنیادی اثر رؤیا درخشانی


کتاب جامع آموزش بورس

کتاب مرجع کامل تحلیل تکنیکال کاربردی اثر امیر زنگنه

به این کتاب می‌توان به عنوان یک منبع و یک مرجع تحلیل تکنیکال استناد کرد. کتاب تحلیل تکنیکال کاربردی به خوبی به بازار بورس ایران هماهنگی دارد. و عنوان بهترین کتاب برای بازار بورس ایران شایسته این کتاب است. این کتاب بورس در مورد مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال صحبت می‌کند و در مورد سطوح حمایت و مقاومت توضیح می‌دهد.

همچنین مباحث ابزارهای کلاسیک، الگوها، چنگال، کانال و الگوهای قیمتی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. توضیحات این کتاب بسیار ساده، روان و مورد پسند خواننده‌های کتاب است. مثال‌های بورسی و جامع بودن این کتاب به ارزش آن افزوده است.


بهترین کتاب تحلیل بورس

کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه اثر جان جی.مورفی


مرجع کامل تحلیل تکنیکال در بورس

کتاب مرجع کامل تحلیل تکنیکال در بازارهای سرمایه اثر دکتر علی محمدی


بهترین نرم افزارهای آموزش بورس ایران و فارکس

نرم افزار آموزشی

نرم افزار آموزش بورس ایران نشر پدیا سافت

مشخصات محصول:

  • شماره مجوز: 803658042487
  • مرجع صادر کننده: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • زبان: فارسی
  • نوع دیسک: DVD
  • تعداد دیسک: 1 حلقه
  • مدت آموزش: 520 دقیقه
نرم افزار آموزشی

نرم افزار آموزش راز های حرفه ای سرمایه گذاری در بورس و معامله گری سهام نشر پدیا سافت

مشخصات محصول:

  • شماره مجوز: 803658042537
  • مرجع صادر کننده: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • زبان: فارسی
  • نوع دیسک: DVD
  • تعداد دیسک: 1 حلقه
  • مدت آموزش: 540 دقیقه
نرم افزار آموزشی

نرم افزار آموزش جامع بورس نشر پدیا سافت

مشخصات محصول:

  • شماره مجوز: 8036582563254
  • مرجع صادر کننده: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • نوع دیسک: DVD
  • تعداد دیسک: 5 حلقه
  • مدت آموزش: 2850 دقیقه

بورس چیست؟

بورس که نام دیگر آن بهابازار است به صورت سازمان یافته کار قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. همچنین انواع کالا در آن خریداری یا فروخته می‌شود. مهمترین فعالیت بورس معامله قرارداد‌های آینده و اوراق بهادار است. در بورس، کالا، ارز و انواع اوراق بهادار معامله می‌شود. اوراق بهادار شامل سهام و اوراق قرضه است.

در گذشته نیاز به معامله، افراد را دور هم در مکان‌های مختلف جمع می‌کرد. این ذهنیت هنوز در ذهن بعضی از مردم مانده است که بازار بورس باید در یک مکان خاص باشد. اما امروز بازار بورس می‌تواند در هر جایی باشد؛ در داخل موبایل‌ها و از طریق اینترنت از هر جای کره زمین قابل دسترس است.

تاریخچه بورس تهران

نقطه شروع بورس در ایران در سال ۱۳۱۵ است که یک فرد بلژیکی به درخواست حکومت اساسنامه آن را آماده کرد. در آن زمان کارهایی برای تاسیس بورس صورت گرفته بود اما جنگ جهانی مانع از پیشرفت کار می‌شد. در نهایت تاسیس و اجرای قانون تشکیل بورس تا سال ۱۳۴۶ به درازا کشید.

در ابتدای فعالیت بورس تا زمان انقلاب با فعالیت و گسترش قابل قبولی در بورس صورت گرفت. تا سال ۱۳۵۷ حدود ۱۰۵ شرکت در بورس فعالیت داشتند. با شروع ناآرامی‌ها در کشور و اعتراضات مردم نسبت به دولت، بورس نیز دچار افت و رکود شد. یک سال بعد صنایع ایران به ۴ بخش تقسیم شد و سازمان صنایع نظارت بر آنها را بر عهده گرفت.

با ایجاد حواشی مختلف نسبت به بورس تهران و شروع جنگ ایران و عراق، تا سال ۱۳۶۱ بورس متوقف شد. از این پس فعالیت بورس تا چند سالی با آرامی شروع به حرکت کرد. از سال ۱۳۶۷ بحث قطعنامه ۵۹۸ و قانون‌های جدید مالیاتی و برنامه ۵ ساله توسعه تاثیر زیادی بر بورس می‌گذارد. دوره جدید و پر رونق بورس از سال ۱۳۷۶ شروع می شود. در نهایت از سال ۱۳۹۸ معاملات آنلاین و اینترنتی شروع به فعالیت کرده و حجم معاملات به سطح گسترده‌تری انجام می‌گیرد.

رعایت مدت ریسک در بورس

در بازار سرمایه همیشه یک مرز باریک بین افرادی که در بازار سرمایه برنده هستند و شاید کلا ۱۰ درصد بازار باشند و ۹۰ درصد دیگر که ضرر می‌کنند وجود دارد. تنها دلیل ضرر این افراد رعایت نکردن قانون ساده‌ای با اسم مدت ریسک است. بگذارید ساده‌تر صحبت کنیم، یک بانک معاملاتی یا یک کارگزاری بورس را در نظر بگیرید؛ شاید فکر کنید افرادی که در چنین جایی کار می‌کنند همیشه از تمام معاملات سود می‌کنند.

این تفکر اشتباه است، این افراد هم سود می‌کنند و هم ضرر خواهند کرد اما مهم برایند معاملات در آخر هفته یا آخر ماه است که همیشه سود‌ده یا مثبت باشد. در مورد مدت ریسک می‌توان به اندازه چند صد صفحه نوشت اما برای درک بهتر این موضوع مطالعه کتاب ---- را به شما توصیه می‌کنیم.

۳ قانون ساده برای تضمین ضرر نکردن در بازار بورس

قانون اول

قانون اول بسیار ساده و مصداق این ضرب المثل است که "هیچوقت تمام تخم مرغ‌هایتان را داخل یک سبد نچینید". تمام پولتان را در یکجا سرمایه گذاری نکنید و حتما چندین سهام مختلف را داشته باشید. فرض کنید هیچ دانشی از بورس ندارید و ۲۰ میلیون تومان سرمایه دارید؛ بهتر است که ۲۰ نوع سهام داشته باشید. با این کار در بدترین حالت سهام‌هایی که ضرر کرده‌اند با سهام‌هایی که سود کرده‌اند خنثی می شوند و عملا هیچ ضرری نخواهید کرد.

قانون دوم

شما تنها در صورتی حق دارید در بازار بورس معامله کنید که سهامی که قصد خرید آن را دارید پیش بینی کرده باشید که ۳ برابر ضرری که احتمالا خواهد داشت، به شما سود بدهد. با این پیش بینی ۳ به یک، شما می‌توانید ضرر خود را به صفر برسانید. برای مثال: شما قصد دارید یک سهم به ارزش ۳۰۰۰۰ تومان خریداری کنید و پیش بینی می‌کنید که ارزش این سهم تا ۳۹۰۰۰ تومان بالا می‌رود؛ پس اگر ارزش سهام پایین آمد باید در قیمت ۲۷۰۰۰ تومان سهام را بفروشید.

قانون سوم

شما فقط حق دارید که یک درصد از سرمایه خود را روی هر معامله‌آی ریسک کنید. فرض کنید که شما آدم خیلی بد شانسی هستید و مدام ضرر می‌کنید؛ وقتی در هر معامله فقط یک درصد از پولتان را از دست بدهید پس باید ۱۰۰ بار اشتباه پیش بینی و تحلیل کرده باشید که همه پولتان را از دست بدهید. کمی فکر کنید! ۱۰۰ بار پیش بینی و تحلیل اشتباه! غیر ممکن است.

با رعایت این سه قانون ساده می‌توانید تضمین کنید که هیچوقت ضرر نخواهید کرد. البته شاید همیشه سود قابل ملاحظه‌ای نداشته باشید اما حداقل تا زمانی که تجربه کافی را به دست بیاورید سرمایه خود را حفظ خواهید کرد.

نحوه سرمایه گذاری در بورس

کد بورسی (نحوه دریافت کد معاملاتی)

برای شروع کار یک کد بورسی بگیرید. اگر اولین بار است که اقدام به خرید سهام می‌کنید پس به یک کارگزاری مراجعه کنید. کارگزار کسی است که شما را در خرید و فروش راهنمایی می‌کند و یا تمام کار معامله را به جای شما انجام می‌دهد. مبلغ معینی به کارگزار تعلق می‌گیرد و نتیجه سود یا زیان معامله به شما برمی گردد. کد بورسی تعیین کننده هویت شما در بازار بورس است. مهم نیست که کدام کارگزاری را انتخاب می‌کنید؛ به سراغ یکی از آنها بروید.

به دنبال تکمیل فرایند ثبت نام حدود ۴ روز طول می‌کشد تا کد بورسی شما برایتان ارسال شود. امکان معامله سهام خود را پس از افتتاح حساب در یک کارگزاری خواهید داشت. اگر قصد دارید که خودتان به خرید و فروش بپردازید، توصیه می‌کنیم حتما مطالعه کافی در این زمینه داشته باشید.


سوالات متداول در مورد بورس

چطوری کد بورسی بگیریم؟

ابتدا در سامانه سجام کد ثبت نام کنید. سپس به یک کارگذاری یا دفتر پیشخوان مراجعه کنید و کد بورسی را دریافت نمایید. قبلا در دفاتر پیشخوان احراز هویت انجام می‌گرفت اما جدیدا در سامانه سجام نیز قابل انجام است.

از کی می‌توانیم سهام خود را بفروشیم؟

بعد از اینکه کد بورسی و کد آنلاین را دریافت کردید از راه سامانه کارگزاری خود و اینترنتی می‌توانید سهام را خریداری یا به فروش برسانید. با تکمیل یک فرم فروش در داخل سایت کارگزاری و ثبت آن به راحتی سهام خود را معامله خواهید کرد.

سامانه سجام چیست؟

این سامانه برای ثبت اطلاعات مشتری‌ها توسط بورس طراحی شده است. شما اطلاعات شخصی و اطلاعات حساب خود را در این سامانه ثبت می‌کنید و برای همیشه از خدمات بورسی استفاده خواهید کرد.

با چه مبلغی شروع به خرید سهام کنیم؟

معمولا به تازه واردها توصیه می‌شود با مبلغ کم وارد بورس شوند. این به دلیل آشنا شدن با شرایط و محیط بورس و کسب تجربه برای فرد است. اولین توصیه‌ای که هر کارگزار بورس به شما خواهد کرد این است که با مبلغ کم شروع کنید و سهام را از چندین بخش مختلف خریداری کنید. به این صورت ریسک معامله پایین می‌آید.

برای معامله باید به تالار بورس مراجعه کنیم؟

خیر. شما بعد از ثبت کد بورسی و افتتاح حساب در یک کارگزاری، می‌توانید به راحتی از طریق سامانه‌های مختلف اینترنتی اقدام به خرید و فروش نمایید. در این مقاله کتاب‌ها و نرم‌افزار‌هایی برای آموزش صفر تا صد ورود به بورس معرفی شده است.

فرابورس چیست؟

به معاملات بین ۲ طرف که بورس کار نظارت را انجام می‌دهد و جزئیات محرمانه می‌ماند فرابورس می‌گویند.


آموزش بورس

اولین سوالی که برای شروع تحقیق از خود خواهید پرسید این است که بهترین کتاب آموزش بورس کدام است؟ جواب این سوال را اینگونه باید داد: همه کتاب‌ها عالی هستند. پیشنهاد می‌کنیم هر کتابی که به نظرتان ساده‌تر است و راحتتر متوجه می‌شوید را بخوانید. برای یاد گرفتن یک موضوع لازم نیست که صد کتاب مختلف بخوانیم و سردرگم شویم. بلکه بهتر است یک کتاب بخوانیم و آن را درست یاد بگیریم.

ویژگی مثبت سرمایه‌گذاری در بورس کسب سود در کوتاه مدت و افزایش سرمایه در بلند مدت است. برای شروع هر کسب و کاری نیاز به تحقیق و آگاهی دارید. بهتر است تحقیق را با مطالعه و کسب آموزش از منبع معتبر انجام دهید. کتاب‌ها و محتوا‌های آموزشی معتبر می‌تواند به کسب و کار شما رونق و سرعت ببخشد. ما با معرفی کتاب های مفید برای مطالعه ، همراه شما برای ورود به بازار سرمایه خواهیم بود.

 

36 نظر

  1. بشرا امینی پاسخ

    کتاب هایی که معرفی کردین همه عالی هستن. من خودم کتاب صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس از نسیم کردستانی رو خوندم که جزو بهترین کتاب آموزش بورس ایران هستش. به هر کسی که به بورس علاقه داره این کتاب رو پیشنهاد میدم

    1. لیست ابزار پاسخ

      ممنون از تعریفتون. البته به جز کتاب های آموزش بورس ایران ، کتاب آموزش تحلیل تکنیکال بورس و نرم افزار آموزش بورس هم معرفی شدن که طرفدارهای زیادی دارن.

    2. میثم پاسخ

      من نرم افزار جامع آموزش بورس رو گرفتم واقعا عالیه اما در مورد بهتریت کتاب بورسی مطمئن نیستم.

    3. ناشناس پاسخ

      من هم کتاب اوج بورس پیشنهاد میکنم خیلی کامل و جامع اموزش داده

  2. فرامرز پاسخ

    کتاب حسابداری بورس به سبک وارن بافت خیلی کتاب خوب و عالیه به نظر من یکی از بهترین کتاب های آموزش بورس هستش که تا حالا خوندم

  3. سهیلا پاسخ

    سلام. من تازه وارد بورس شدم میخواستم بپرسم کتاب آموزش بورس صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس و کتاب آموزش بورس مبانی سرمایه گذاری در بورس چه فرفقی دارن؟ و اینکه لازمه چند تا کتاب بخونم؟

    1. لیست ابزار پاسخ

      سلام. ممنون که سایت ما رو برای خرید کتاب بورسی انتخاب کردین. هر دوی اینها کتاب های مفیدی در زمینه بورس هستند. کتاب صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس و کتاب مبانی سرمایه گذاری در بورس کتاب های پایه برای آموزش گام به گام بورس هستند. شما برای یک آموزش درست فقط به ۲ یا ۳ کتاب مفید نیاز دارین و لازم نیست با انبوهی از کتاب‌ها و آموزش‌ها خودتون رو خسته کنید. خیلی وقت‌ها فقط یک کتاب می‌تونه مرجعی کامل برای آموزش بورس باشه.

  4. سرمد پاسخ

    به نظر شما با این کتاب ها میشه بازار بورس ایران رو تحلیل کرد و سود برد؟ من دنبال یه کتاب خوب برای آموزش بورس و تحلیل تکنیکال هستم که بتونم خودم سهام ها و شرکت های مختلف بورسی رو باهاش تحلیل کنم و با تحلیل خودم سرمایه گذاری کنم

    1. لیست ابزار پاسخ

      سلام و درود
      همه این کتاب‌ها توسط نویسنده‌های درجه یک نوشته شدن و جزو کتاب‌های بورسی هستن که بار‌ها چاپ مجدد شدن. قطعا هر کدام از این چند کتاب آموزش بورس ، تاثیرگذار و کاربردی هستن. برای تحلیل بازار بورس ایران ، کتاب [تحلیل تکنیکال شکاف های قیمت اثر جولی آر. دال کوئیست و ریچارد جی. باور] و [کتاب اصول و فنون تشکیل سبد سهام مولف حسن ایزدی] که خرید سهام با ریسک کم رو آموزش میده پیشنهاد می‌دیم. البته در این مقاله ۳ نرم افزار جامع آموزش بورس ایران و فارکس نیز ارائه شده که برای کسانی که وقت آزاد کمتری دارند نسبت به کتاب آموزش بورس در زمان کمتری مطالب رو آموزش میده.

  5. لیلا شریفی پاسخ

    کتاب های بورسی خوبی معرفی کردین برای کسانی که تازه دارن وارد بورس میشن عالیه .مخصوصا کتاب صفر تا صد سرمایه گذاری در بورس که مفاهیم بورس رو پله پله و به صورت کاربردی آموزش میده. کتاب راهنمای جامع و کاربردی برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس رو داخل لیستتون ندیدم اما بقیه کتاب ها هم واقعا عالی هستن.

  6. اردلان رجبی پاسخ

    دوستانی که تازه دارن میان تو بورس 2 کتاب آموزش بورس یعنی معامله گر منظم اثر مارک دالاس و کتاب هنر جنگ در بازار بورس رو با هم بخونن. این 2 کتاب در زمینه روانشناسی بورس هستن و واقعا تاثیرگذارن. من به شخصه خیلی ازشون اسفاده کردم.موفق باشین

  7. فرنوش شاه ویسی پاسخ

    داخل این صفحه فقط کتاب آموزش بورس هست؟ کسی دوره آموزش بورس یا دوره آنلاین آموزش بورس سراغ نداره ؟ چند تا کتاب تحلیل تکنیکال بورس خرید ولی به نظرم کلاس های آموزشی سریع تر جوابگو باشه.

    1. لیست ابزار پاسخ

      بله. دوره آموزشی هم معرفی کردیم. ما در این مقاله انواع بهترین کتاب های آموزشی بورس رو معرفی کردیم. همچنین ۳ نرم افزار جامع آموزش بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه (بورس تهران و فارکس و بازار سرمایه بین المللی) معرفی شده . جدیدا چند دوره آموزشی بورس و وبینار آنلاین بورس و کلاس حضوری آموزش بورس نیز معرفی کردیم. شما می‌تونید در کنار مطالعه کتاب های بورسی و نرم افزار های آموزشی، در دوره های مختلف هم شرکت کنید.

  8. سوشا صادقی پاسخ

    سلام من حدوداٌ یک سال میشه توی بورس مشغول فعالیت و معامله هستم ولی بدون آموزش نمیشه در این بازار سود به دست آورد.کتاب اصول فنون تشکیل سبد سهام رو قبلا خونده بودم و به همه توصیه میکن حتما تهیه کنید و با معرفی شما, کتاب تحلیل تکنیکال شکاف های قیمت رو خریدم و واقعا در سود آوری من موثر بود.ممنون بابت معرفی این کتاب

    1. لیست ابزار پاسخ

      هر دوی این کتاب ها واقعا عالی هستن. ما هم برای شما آرزوی موفقیت داریم.

  9. سمانه شجاعی پاسخ

    سلام میشه بهترین کتاب آموزش تحلیل تکنیکال بورس رو معرفی کنید . از بین کتاب های تحلیلی بورس کدوم کاربردی‌تره توضیح بدین ممنون میشم

    1. ساسان پاسخ

      بازار بورس جای خوبی برای سرمایه گذاریه ولی اگه مثل اکثریت مردم بدون مطالعه وارد بورس بشین جز ضرر هیچی عایدتون نمیشه. من کلی کتاب آموزش بورس خوندم به نظرم کتاب (تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه اثر جان جی مورفی) یکی از بهترین کتاب های تحلیل تکنیکال بورسه . این کتاب منبع خوبی برای کسانی هست که میخوان بورس رو یاد بگیرن و سود خوبی کسب کنن. اگه مطالب کتاب رو درست یاد بگیرین واقعا میتونید باهاش قیمت ها رو پیش بینی کنید و اینکه حتما از دستش ندید چون واقعا یه سر و گردن از هرچی کتاب آموزش بورس بالاتره .

  10. شهریار پاسخ

    فقط کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه رو بگیرید تنهایی یه مرجع کامل آموزش بورس هستش

  11. سهند ایمانزاده پاسخ

    جدیدا همه شدن گرگ وال استریت .طرف زورش میاد چهار خط کتاب اموزش بورس نخونده اونوقت نظریه میده در حد وارن بافت. آخه حداقل یه جزوه آموزش بورس بخونین بعد سرمایه گذاری کنین

  12. آرمان علوی پاسخ

    این کامنت رو برای دوستانی که تازه میخوان وارد بورس بشن میزارم.اول اینکه چند تا کتاب بورس بخونین و یه دوره آموزش بورس ثبت نام کنید. اگر براتوت مقدور نبود حتما از نرم افزارهای آموزش بورس استفاده کنید. برای ترید کردن باید تحلیل بلد باشین که به نظرم کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه یک کتاب آموزش بورس عالیه. این کتاب تمام مفاهیم تحلیل تکنیکال رو به صورت کاربردی آموزش میده و مرجع کاملی برای شروع سرمایه گذاریه. برای مثال راجع به ابزارها و نمودارهای شمعی وامل توضیح داده .فقط دقت کنید که این کتاب چند تا ترجمه داره که ترجمه محمد مهدی قدیری از همه کامل تره و ترجمه روان تری داره.

  13. ناصر عزیزی پاسخ

    اگه دنبال بهترین کتاب آموزش بورس هستین من از کتاب های که معرفی شده کتاب هنر جنگ و قوانین و مقررات بورس و اوراق بهادار رو خوندم به نظرم کتاب هنر جنگ سلمان امین بهترین کتاب بورس . ولی دقت کنید که با کتاب هنر جنگ سان تزو اشتباه نگیرین. کتاب قوانین و مقرار بورس هم یه کتاب بورس دیگه هسش که به نظرم برای وکیل ها خوبه . برای تازه واردها کمی گیج کنندس . همین هنر جنگ رو بخونین واقعا بهترین کتاب آموزش بورس

  14. فریده پاسخ

    با این اوضاع بورس ایران هر چقدر هم کتاب بورس بخونین بازم فایده نداره اصلا هیچیش رو حساب کتاب نیست .ملت الکی خرید و فروش میکنن یه ذره هم راجب مفاهیم اولیه بورس نمیدونن . طرف تمام سرمایه و دارییشو گذاشته تو بورس حتی به خودش زحمت نمیده یه ذره تحلیل تکنیکال یاد بگیره. فوقش بخواد شاهکار کنه یه دونه کتاب خریده بعد میگه همین که خریدم بهترین کتاب آموزش بورس هستش

  15. گورگ وال استریت پاسخ

    در مورد بورس هرچی میخواید این کتاب داره و برای آموزش بورس این کتاب رو حتما پیشنهاد میکنم.

    1. هیمن پاسخ

      کتاب بورس جدید اضافه کردن واقعا عالیه مخصوصا کتاب چگونه در بورس ۲ میلیون دلار سود کردم . بخونید عالیه

  16. اسماعیل پاسخ

    سلام یک کتاب کامل وساده وکاربردی را برای تحلیل تکنیکال میشه معرفی کنید

  17. اسماعیل پاسخ

    ممنون از معرفی کتابهای خوبتون یک کتاب کامل وساده وکاربردی برای تحلیل بنیادی را میشه معرفی کنید که روشهای پیش بینی سود را توضیح دهد

    1. لیست ابزار پاسخ

      کتاب از صفر تا تحلیل بنیادی اثر رؤیا درخشانی بهترین کتاب آموزش تحلیل بنیادی بورس هستش که متن بسیار ساده و روانی داره. در نظر داشته باشین که کتاب هایی که توسط نویسنده‌های ایرانی راجع به بورس نوشته میشه بسیار کاربردی تر و نزدیک‌تر به اتفاقاتی هست که در بازار سرمایه ایران رخ میده.

  18. ناشناس پاسخ

    من هم کتاب اوج بورس پیشنهاد میکنم خیلی کامل و جامع اموزش داده

  19. آذین صالحی پاسخ

    باسلام .درکنارآموزش بورس ازطریق مطالعه کتابهای جامع یک توصیه‌ی بسیارمؤثروکاربردی من به شمااینه که درمورداثرات حرکت سیارات روی بازاربورس هم مطالعه کنید.شایدباورنکنیداماعلم آسترولوژی درکناربورس شماروموفق ترمیکنه.مثلا الان که خرداد۱۴۰۰هست ومرکوری حرکت رجعی داره،مابایدمتوجه باشیم که بازاربسیارمکاروغیرقابل پیش بینی،وافرادی که روی نظرشون تکیه میکردیم دروغگووفریبکارمیشن پس تاپایان حرکت این سیاره ،دست نگه میداریم وواردهیچ تریدی نمیشیم چون احتمال اشتباهات دراثراخبارنادرست زیاده وپیش بینیهااکثرابه خطامیره.اگرکسانی تااینجای این ماه بازاررورصدکرده باشندمتوجه صحت این امرشدند.افرادسرشناس بورس دنیاهم باتکیه برآسترولوژی موفقیتهاشون روبیمه میکنند.

  20. طهماسب پاسخ

    سلام با تمام احترامی که برای دوستان قائل هستم. اما تعداد نظرات و متفاوتی مطرح کرده اند. اگه امکان داره به صورت جداگانه در مورد تحلیل تکنیکال و تابلو خانی و تحلیل بنیادی و مدیریت سرمایه و… نرم افزارهای کاربردی و .. کتاب های خوبی را معرفی کنید. ممنون.

  21. رها پاسخ

    واقعا با این همه نظر متضاد آدم گیج میشه، یه کتاب رو انتخاب می‌کنم کمی بعد میبینم کسی گفته ارزش خوندن نداره، یا از این حرفا، ناامید کننده ست

  22. شاهین یاوریان پاسخ

    دوستان این کتاب اوج بورس نویسنده ش کیه؟ کدوم انتشاراته؟ هیچ سرچی که بهش مربوط باشه نیست اصلا؟ کجا میشه تهیه ش کرد ، وجود خارجی داره اصلا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *