امروزاردیبهشت 5, 1403

معرفی کتاب های مفید برای مطالعه و به چالش کشیدن افکارتان

معرفی کتاب های مفید برای مطالعه
3.6/5 - (7 امتیاز)

بهترین کتاب ها و رمان های دنیا

کتابخوانی یکی از موثرترین ورزش‌های ذهنی است که می‌تواند روح را به هر سو پرواز دهد. اما از بین معرفی کتاب های مفید برای مطالعه که هر روز در سایت‌ها و صفحات اجتماعی می‌بینیم کدام اثر واقعا ارزش فکر، زمان و صرف انرژی دارند؟

وقتی انسان پا به دنیا می‌گذرد با حواس خود با پیرامونش ارتباط برقرار می‌کند. هر نوزاد به محض لمس دنیایی جدید با اولین چیزی که حس می‌کند، می‌شنود، می‌بیند یا بو می‌کشد کنجکاو‌تر می‌شود. پرسش کردن نیز به دنبال ایجاد علامت سوالی در ذهن و افکار شروع می‌شود و سرآغاز مطالعه و کتابخوانی برای رفع این ابهام‌ها خواهد بود.

شما هم به دنبال جواب سوالات خود در کتاب‌ها هستید اما نمی‌دانید چه کتابی مناسب شما است؟ هزار بار کتاب‌های مورد علاقه خود را خوانده‌اید اما هنوز هم برای انتخاب بهترین کتابی که ارزش خواندن داشته باشد به نتیجه نرسیده‌اید؟ راهنمای امروز لیست ابزار را از دست ندهید.

کتاب سه دقیقه در قیامت اثر جمعی از نویسندگان

شرح محصول:

  • 96 صفحه
  • گروه سنی ج، د، ه و تمام بزرگسالان

کتابی که می‌بینید اثری متفاوت در زمینه قیامت، مرگ و زندگی در جهان آخرت است. جمعی از نویسندگان این کتاب را تالیف کرده‎اند و محتوای آن به توصیف مرگ و حوادث آن در قالب تجربه مرگ مرتبط است.

کتاب شدن اثر میشل اوباما

شرح محصول:

  • 398 صفحه
  • ترجمه هاجر شکری، امان الله ارغوان
  • مناسب برای بزرگسالان
  • موضوع زندگی نامه و رمان

کتاب "شدن" اثر میشل اوباما پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا با موضوع زندگی شخصی همسر اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا قبل و بعد از ورود به کاخ سفید است. در واقع کتاب "شدن" حکایت سرگذشت زنی است که دشواری‌ها و موانع زندگی را قدم‌ به ‌قدم پشت سر می‌گذارد. در ادامه نیز آینده متفاوت خود را در این اثر به تصویر می‌کشد. این کتاب به تمام کسانی که به دیدن احتمالات گوناگون سیر زندگی علاقه دارند توصیه می‌شود. چرا که تصویری از سبک زندگی متفاوت میان مردان و زنان سیاست دنیا را ارائه می‌کند.

کتاب خودت باش دختر اثر ریچل هالیس

شرح محصول:

  • 232 صفحه
  • ترجمه هدیه جامعی
  • مناسب برای بزرگسالان
  • موضوع روانشناسی

کتاب "خودت باش دختر" از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون و نیویورک تایمز در سال 2018 است. این کتاب درباره‌ خودباوری و مسئولیت‌پذیری لازم برای شادی و رضایت در زندگی زنان و دختران نوشته شده و تصویر ایده آلی از زندگی زنان ارائه می‌دهد. در کتاب خودت باش دختر به بررسی کلیدی الگوهای رفتاری پرداخته می‌شود که باعث می‌شوند از حقیقت خودمان فاصله بگیریم.

کتاب خودت را به فنا نده اثر گری جان بیشاپ

شرح محصول:

  • 133 صفحه
  • ترجمه حسین گازر
  • مناسب برای بزرگسالان
  • موضوع مکالمه با خود

کتاب "خودت را به فنا نده" اولین بار در سال 2016 منتشر شد. این کتاب پرفروش به کسانی اختصاص دارد که خودگویی‌های بی‌حاصل با خود را که هیچ نتیجه‌ای جز شکست ندارند تجربه کرده‌اند. در واقع بعد از پایان این کتاب متوجه می‌شویم زمزمه‌ها با خود و خودخوری‌ها نتیجه‌ای جز تباهی ندارند.

کتاب تختخوابت را مرتب کن اثر ژنرال ویلیام اچ. مک ریون

شرح محصول:

  • 104 صفحه
  • ترجمه حسین گازر
  • مناسب برای بزرگسالان
  • موضوع روانشناسی وتربیت

در بخشی از خلاصه این کتاب آمده: "جنسیت، پیشینه‌ مذهبی یا قومی، جهت‌گیری ذهنی و یا جایگاه اجتماعی شما مهم نیست. در این دنیا مشکلات ما مشابه است و درس‌هایی که برای غلبه بر این مشکلات و حرکت رو به جلو یاد می‌گیریم، تغییر دادن خودمان و دنیا اطرافمان برای همه‌ ما به شکلی برابر کاربرد دارند." این کتاب یادآوری نکات کوچکی است که می‌توانند زندگی ما را زیر و رو کنند.

کتاب 1984 اثر جورج اورول

شرح محصول:

  • 334 صفحه
  • ترجمه بهناز پیاده
  • مناسب برای بزرگسالان
  • موضوع رمان درام

1984 تا‌ به‌ حال به بیش از 65 زبان مختلف برگردان شده و میلیون‌ها نسخه از آن فروخته شده است. . رمان 1984 را جورج اورول در سال 1949 نوشت. درست زمانی‌که جنگ دوم جهانی به‌ تازگی به پایان رسیده بود و جهان خطر تسلیم‌ شدن در مقابل دیکتاتوری را به‌ خوبی فهمیده بود. داستان این اثر تا حدود زیادی به شرایط حاکم بر تمام جوامع تحت‌سلطه‌ حکومت‌ استبدادی مربوط است. ۱۹۸۴ یک رمان مدرن کلاسیک محسوب می‌شود که ویران شهر یا مدینه فاسده را به مخاطب نشان می‌دهد.

کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول

شرح محصول:

  • 128 صفحه
  • ترجمه امیر امیرشاهی
  • برای تمام گروه‌های سنی
  • موضوع رمان درام

قلعه حیوانات زبانی ساده، روان و طنزآمیز دارد. در این کتاب حیوانات هر یک سمبل افراد مختلفی از افراد جامعه هستند و در قالب یک داستان نمادین، بسیاری از واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی یک جامعه را توصیف می‌کنند.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

شرح محصول:

  • 333 صفحه
  • ترجمه عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی، علی شهروز
  • مناسب بزرگسالان
  • موضوع مهارت‌های زندگی و موفقیت

کتاب "هنر شفاف اندیشیدن" توسط نویسنده‌ مطرح سوئیسی، رولف دوبلی، نوشته و عادل فردوسی‌پور آن را ترجمه کرده است. این کتاب توانست در روزهای ابتدایی بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به پرفروش‌ترین کتاب این انتشارات مبدل شود.

عادل فردوسی پودر مقدمه زیبایی بر این کتاب نوشته است: "تصور کنید در زمین هیچ خطایی اتفاق نمی‌افتاد. آن وقت واژه‌ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم ‌معنا نداشت. اشک‌ها و لبخندها محو می‌شدند و زیبایی فوتبال هم ‌رنگ می‌باخت. آدم‌ها شبیه ربات‌های برنامه‌ریزی‌شده بودند که وظیفه‌شان بردن بدون کوچک‌ترین اشتباه بود. حالا تصور کنید که در این جهان پهناور که هزاران زمین فوتبال را در خود جای داده، قرار می‌شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباهی نشود؛ آیا جهان بهتری داشتیم؟"

کتاب ملت عشق اثر الیف شافاک

شرح محصول:

  • 511 صفحه
  • ترجمه ارسلان فصیحی
  • مناسب بزرگسالان
  • موضوع رمان خارجی

ملت عشق داستانی عاشقانه از دلدادگی و رهایی است. داستان زندگی آرام و یکنواخت زنی در غرب است که درگیر اندیشه‌های عرفانی شرق می‌شود. در این کتاب شخصیت اصلی داستان در کشوری غربی به ادبیات عرفانی مولانا علاقمند می‌شود. غافل از این که این علاقمندی او را از زندگی آرام و تکراری اش جدا می‌کند و در مسیری متلاطم قرار می‌دهد.

کتاب آنا کارنینا اثر لئو تولستوی

شرح محصول:

  • 1060 صفحه
  • دو جلدی
  • ترجمه سودابه مبشر
  • مناسب برای تمامی گروه های سنی، بزرگسالان
  • موضوع رمان، داستان خارجی

آنا کارنینا از مشهورترین آثار لئو تولستوی، نویسنده بزرگ تاریخ روسیه و جهان است که همواره جز پرفروش‌ترین آثار در میان مخاطبین به شمار می‌رود. در این داستان فضای اشرافی کاخ‌های روسیه کاملا به چشم می خورد و داستان نیز روند آرام و مداومی دنبال می‌کند.


نقد و معرفی کتاب های مفید برای مطالعه

معرفی کتاب های مفید برای مطالعه 2

تقریبا همه ما در هر زمان به یادگیری و ارتقا یافته‌های خود نیاز داریم. مثل یافتن معنی یک کلمه، مطالعه درباره یک واقعه، یک اصطلاح علمی یا حرفه‌ای. با این حال گاهی تلاش ما برای کشف حقایق و ارتقا دانشمان به جایی نمی‌رسد. در این حالت دو فرضیه مطرح می‌شود: یا تلاش ما برای کشف حقیقت کافی نبوده یا منبع مناسبی برای مطالعه نداشته‌ایم.

خیلی از ما اعتقادی به نقش یادگیری بیشتر بر کیفیت زندگی‌مان نداریم و خودمان را در هر زمینه‌ای صاحب نظر می‌دانیم. گاهی هم با وجود معرفی کتاب های مفید برای مطالعه حوصله کتابخوانی نداریم و به همین دانش نصف و نیمه رضایت می‌دهیم! اگر فرض کنیم یادگیری می‌تواند بر کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارد حالا چه کتابی بخوانیم؟ از چه منبع آموزشی استفاده کنیم؟

تمام کتاب‌هایی که اطراف ما وجود دارند یا در حال چاپ هستند قرار است پاسخی برای سوال ما باشند. به نظر می‌رسد بعد از سرک کشیدن‌های اولیه در سایت‌ها و صفحات اجتماعی، این کتاب‌ها هستند که می‌توانند پاسخ قطعی و کاملی برای سوالات بی‌جواب ما باشند.

بنابراین پیش از آنکه بپرسیم "چه کتابی بخوانیم؟" باید بدانیم سوال ما چیست یا چه دغدغه‌ای را می‌خواهیم با آن کتاب رفع کنیم. البته مراحل انتخاب کتاب‌‌هایی که ارزش مطالعه کردن دارند به همین جا ختم نمی‌شوند. پس صبور باشید!

لیستی از سوالاتتان تهیه کنید و به آن‌ها پاسخ دهید

هدفتان از خرید کتاب چیست؟ ذهنتان چه نوع نثری را می‌پسندد؟ در حال حاضر دوست دارید به چه سبکی زندگی کنید؟ ژانر رازآلود؟ کتاب علمی تخیلی؟ موضوعات تاریخی؟ ژانر درام و موضوعات خانوادگی؟ کدام سبک را دوست دارید تجربه کنید؟

شاید پاسخ به این سوال برای کسانی که کاملا تفریحی کتابخوانی می‌کنند دشوار باشد. ممکن است بگویید دوست دارید در فضای بین کتاب‌ها قرار بگیرید و کتاب‌ها خودشان شما را به سمت خود بکشانند. اما بد نیست قبل از خرید هر کتاب کمی عمیق‌تر درباره ویژگی‌های آن تفکر کنید. به فکر معرفی کتاب های مفید برای مطالعه باشید.

قبل از خرید کتاب ممکن است بارها و بارها مطالب مربوط به معرفی کتاب های مفید برای مطالعه را بخوانید. از همان لیست‌های پیشنهادی می‌توانید استفاده و عنوان و نویسنده آن‌ها را داخل فضای وب جستجو کنید. همین جستجو ساده دریچه‌ای برای آشنایی بیش‌تر با محتوا اصلی کتاب‌ها خواهد بود. مثلا نظرات کاربران تاثیر زیادی روی رویکرد شما نسبت به یک اثر خواهد داشت.

قبل از خرید حضوری، صفحات مجازی را چک کنید

منظور از صفحات مجازی نه فقط شبکه‌های اجتماعی بلکه سایت‌ها و کانال‌هایی است که در زمینه معرفی کتاب‌های مفید برای مطالعه فعالیت دارند. اکنون که پیشرفت تکنولوژی مسیر انتخاب تا خرید هر نوع محصولی را ساده‌تر کرده منطقی‌تر است قبل از حضور در کتابفروشی از نقدهای آنلاین استفاده کنید.

یکی از مزایای جستجو آنلاین قبل از خرید قطعی کتاب پیدا کردن نویسنده یا مترجم محبوب‌تر است. به جز نویسنده اصلی، کتاب‌های زبان اصلی معمولا توسط چندین نویسنده ترجمه یا بازنویسی می‌شوند. هر یک از این نویسنده‌ها سلیقه، دانش و سبک نوشتاری مختلفی دارند. بنابراین می‌توانند تجربه شما را از خواندن آن کتاب تغییر دهند.

بهترین راه برای انتخاب ترجمه مناسب یک کتاب مشورت با دیگران یا جستجو در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی است. در این باره هیچ کسی جز کاربران فعال شما را راهنمایی نمی‌کنند. ای بسا خیلی از افراد کتابخوان نسخه‌ای از یک کتاب را مطالعه می‌کنند و بار دوم ترجمه دیگری از کتاب می‌خوانند. پس انتخاب بهترین ترجمه کتاب اهمیت زیادی دارد.

انتخاب کتاب بر اساس نظرسنجی و آمار قابل اعتماد

کافی است جستجویی برای معرفی کتاب‌های مفید برای مطالعه در سایت‌ها داشته باشید تا آمار مطالعه و نظرات کاربران پیرامون آثار معروف جهان را ببینید. در نظرسنجی‌های معتبر آنلاین معمولا کتاب‌هایی به بحث گذاشته می‌شوند که از آمار فروش و نقد‌های مثبتی برخوردار باشند.

عوامل مختلفی در انتخاب یک کتاب توسط خوانندگان اثر دارد. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند کتاب‌هایی بخوانند که با نویسنده آن‌ها آشنایی دارند. در واقع یک اثر باعث می‌شود تا خواننده به سمت آثار بعدی یا قبلی همان نویسنده و خرید آن‌ها ترغیب شود.

عامل بعدی می‌تواند میزان فروش یک محصول در کشورهای مختلف باشد. حتما بارها و بارها روی کتاب‌ها کلمه پرفروش‌ترین یا پرفروش را دیده‌اید. این کلمه به تنهایی تاثیر مثبت و شگفتی روی تصمیم گیری خریدار دارد. اما نباید از خلاصه داستان یک کتاب غافل بود.

خیلی از کتاب‌ها بر اساس خلاصه داستان یا خاطره‌ای که خواننده از مشاهده فیلم و سریال‌های مرتبط با آن می‌بیند خریداری می‌شوند. مثلا کتاب معروف " قصه‌های مجید" در ایران بیش‌تر به واسطه اثر درخشان کیومرث پور احمد و تصویرسازی داستان در قالب یک سریال محبوب شد. بنابراین میزان فروش کتاب‌ها تا حد زیادی به نوع سریال یا فیلمی که از روی آن‌ها ساخته می‌شود بستگی دارد.

در صورت خرید حضوری، حتما بخشی از کتاب را مطالعه کنید

در خیلی از کتابفروشی‌های مدرن و مجهز فضایی برای مطالعه خوانندگان در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر به خرید حضوری تمایل دارید بهتر است از این فضا برای مرور چند صفحه از داستان کتاب استفاده کنید. این مرور روزنامه وار فرصتی فراهم می‌کند تا دقیقا همان موضوعی که دوست دارید را خریداری کنید و کم‌تر از انتخابتان پشیمان شوید.

معرفی کتاب های مفید برای مطالعه 3

سخن آخر در معرفی کتاب های مفید برای مطالعه

بررسی نقد و معرفی کتاب های مفید برای مطالعه تاثیر زیادی روی انتخاب و خرید بهترین اثر دارد. شاید سرانه ناامید کننده مطالعه در کشور به سبب ناآگاهی اکثر افراد نسبت به راه‌های انتخاب تا خرید کتاب‌های مناسب باشد. پرس و جو از افراد، بررسی سابقه نویسنده و نوع ترجمه، ژانر و سبک اثر و در نهایت مطالعه خلاصه‌ای از داستان به انتخاب کتابی که با سلیقه شما متناسب باشد کمک می‌کنند.

اشتراک‌گذاری

2 نظر

  1. محمد پاسخ

    چرا از نویسندگان ایرانی کتابی معرفی نشده بود؟ آثار نویسندگانی چون عباس معروفی که کتاب سمفونی مردگان و سالهای بلوای ایشانغوغا میکنه، یا آثار محمود دولت آبادی و کتابهای مانند کلیدر و… و آثار خانم زویا پریزاد و خیلی از نویسندگان معاصر دیگر (هدایت، صادق چوبک، ساعدی، صادقی و…) و یا نویسندگان جدیدی که با آثار نابشان ذائقه ما را بهتر می کنند مثل کتاب ” یوزپلنگهای که با من دویده اند” و یا کتاب “دیوار گِلی” محمد رضا غلامی که واقعاً می ارزد آثار این بزرگواران را یکبار هم شده خواند هرچند ارزش آن را دارد که آثارشان چندین بار خوانده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *