امروزاردیبهشت 4, 1403

راهنمای خرید بهترین هارد برای لپ تاپ و انواع هارد دیسک مخصوص لپ تاپ

بهترین مارک هارد لپ تاپ
5/5 - (2 امتیاز)

کدام نوع هارد دیسک بهتر است؟ در ادامه بخوانید

بهترین مارک هارد لپ تاپ و بهترین نوع هارد لپ تاپ کدامند؟ فضای ذخیره سازی دیجیتال در حال تغییر است. درایوهای حافظه داخلی بزرگتر، فضای ذخیره سازی ابری ارزان‌تر و درایوهای USB کمتر رایج می شوند. خرید هارد به سادگی خرید اولین (یا ارزان ترین) هارد دیسک نیست. در هنگام خرید درایو ذخیره سازی فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود. در این مطلب از لیست ابزار قصد داریم یک راهنمای مفید برای خرید بهترین مارک هارد لپ تاپ ارائه دهیم. اگر قصد خرید این وسیله را دارید با ما همراه باشید.


راهنمای خرید بهترین هارد لپ تاپ

در این قسمت از مطلب قصد داریم چند نکته مهم برای خرید هارد لپ تاپ معرفی کنیم. اگر قصد خرید این هارد را دارید بهتر است فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشید.

فضای ذخیره سازی هارد لپ تاپ

بدیهی است که مهم‌ترین فاکتور برای خرید بهترین مارک هارد لپ تاپ ظرفیت فضای ذخیره سازی آن است. خرید دستگاهی با سرعت بالا رمزگذاری سریع (encryption) که فضای ذخیره سازی کمی دارد عاقلانه به نظر نمی‌رسد. اما بهترین ظرفیت یک هارد چقدر است؟ این امر کاملا به نیاز شما بستگی دارد.

آیا می‌خواهید از هارد برای انتقال عکس‌ها، اسناد و .. از یک دستگاه به دستگاه دیگر استفاده کنید یا فقط می خواهید فضای ذخیره سازی لپ تاپ یا کامپیوتر خود را گسترش دهید. بیشترین فضای ذخیره سازی این هاردها می‌تواند تا 2 ترابایت نیز باشد اما ابعاد آن‌ها نیز بزرگتر است که این امر حمل و نقل را سخت‌تر می‌کند. یک هارد 500 گیگابایتی می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد چرا که هم ابعاد کوچک‌تر و هم قیمت کمتری دارد.

اگر علاقه مند به ذخیره سازی اسناد، پرونده‌ها و پوشه‌های خود به مدت طولانی هستید خرید یک هارد 1 ترابایتی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با این حال اگر فضای بیشتری احتیاج دارید امروزه هاردهایی با فضای چند ترابایتی نیز ارائه می‌شوند.

تفاوت SSD و HDD

هاردها به دو نوع مختلف HDD و SSD ارائه می‌شود. HDD از دیسک‌های مغناطیسی چرخان برای ذخیره اطلاعات استفاده می کند. در این هارد اطلاعات از طریق بازوی متحرک یا هد خوانده می‌شود. هد خواندن/نوشتن داده‌ها را در صورت لزوم تغییر می‌دهد.

سرعت حافظه ذخیره سازی SSD در بسیاری از موارد بیشتر از هارد HDD است. اما قیمت بالاتری نسبت به هارد HDD دارد. HDD ارزان‌تر، بزرگتر و آسیب‌پذیر است. SSD کیفیت بهتری دارد و به همین دلیل برای خرید مناسب‌تر است. در مقاله‌های دیگری انواع هارد اکسترنال، بهترین SSD ها و بهترین هارد دیسک HDD را معرفی کرده‌ایم.

سرعت انتقال

تنها فاکتور مهم برای خرید هارد ظرفیت حافظه نیست. سرعت هارد نیز اهمیت زیادی دارد. اگر به طور مداوم پرونده‌ها و اسناد خود را جا به جا می‌کنید به هاردی احتیاج دارید که سرعت کافی داشته باشد و وقت شما را نگیرد. دو عامل اصلی در سرعت هارد شما تاثیرگذار است: فناوری ذخیره سازی و رابطی که از آن استفاده می‌کنید.

چه سرعتی برای هارد مناسب است؟

اتصالاتی بالاتر از USB 2.0 کمی پپیچیده‌تر هستند. ممکن است مشخصاتی به عنوان USB 3.0 ، USB 3.1 Gen1 یا USB 3.2 Gen1 را مشاهده کنید. این اتصالاتی سرعتی معادل 5 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهند. رابط‌هایی مثل USB 3.1 Gen 2 و USB 3.2 Gen2 هم سرعتی معادل 10 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند. بیش‌ترنی سرعت را معمولا رابط‌های USB 3.2, or 3.2 2×2 دارند. سرعت این رابط‌ها به طور معمول 20 گیگابایت بر ثانیه است.

USB-A متداول ترین نوع رابط است. این رابط یک محفظه مستطیلی شکل معمولی دارد و اتصال فقط از یک (از طرف بالا) صورت می‌گیرد. USB-C جدیدتر، کوچک و گرد است و یک اتصال برگشت پذیر را ارائه می دهد. برخی از دستگاه‌ها از اتصالات جایگزین مانند eSATA و Firewire استفاده می‌کنند.

امنیت و محافظت از اطلاعات

اگر اطلاعاتی که در هارد لپ تاپ ذخیره می‌کنید ارزشمند هستند رمزگذاری می‌تواند یک ایده عالی باشد. بسیاری از هاردها با راه حل‌های رمزگذاری نرم افزار سازگار هستند و این موارد برای اکثر افراد مناسب است. اگر ترجیح می‌دهید اطلاعات خود را با امنیت بیشتری ذخیره کنید باید به دنبال یک هارد با قابلیت رمزگذاری سخت افزاری باشید.

سازگاری هارد لپ تاپ

به طور کلی هارد لپ تاپ برای یک سیستم عامل خاص قالب بندی می‌شود. برای مثال یک هارد با فرمت ویندوز 10 ممکن است با سیستم Mac OS سازگاری نداشته باشد یا بالعکس. برخی از هاردها نیز صرفا برای سیستم عامل لینوکس طراحی می‌شوند.

با این وجود می توانید یک هارد دیسک را مجدداً فرمت کنید یا آن را پارتیشن بندی کنید تا قابلیت های مختلفی داشته باشد. اما اگر ترجیح می‌دهید با این مشکل رو به رو نشوید مطمئن شوید هارد لپ تاپ شما با سیستم عامل همخوانی داشته باشد.

بافر در هارد لپ تاپ

بافر هارد در واقع حافظه ای است که بین کامپیوتر و فضای ذخیره سازی واقعی در یک هارد وجود دارد. دسترسی به پرونده های ذخیره شده توسط هارد در بافر بسیار سریعتر از موارد ذخیره شده در حافظه اصلی هارد است. هرچه بافر هارد (که گاهی اوقات آن را حافظه پنهان می نامیم) بزرگتر باشد، عملکرد کلی درایو بهتر خواهد بود.

به طور کلی ، در صورتی که قصد دارید نرم افزار خود را با استفاده از هارد اجرا کنید، فقط باید به اندازه بافر اهمیت دهید. اگر تنها کاری که انجام می‌دهید ذخیره سازی پرونده‌ها است، نوع درایو و سرعت آن اهمیت بیشتری دارد.

هارد مناسب بازی (بهترین هارد گیمینگ برای لپ تاپ)

اگر به دنبال یک هارد مناسب برای بازی کردن و یا افزایش فضای ذخیره سازی کنسول خود هستید نیازهای شما با یک کاربر معمولی اندکی متفاوت است. سرعت اس اس دی برای افزایش فضای ذخیره سازی کنسول اهمیت زیادی دارد. هاردی با سرعت کم بر زمان انتظار و پاسخگویی بازی تأثیری زیادی دارد. گیمرها باید به دنبال یک هارد مناسب با قدرت بک آپ گیری بالا و سازگاری جهانی باشند. خوشبختانه برخی از درایوها صرفا برای استفاده در کنسول PS4 و برخی دیگر نیز برای XBOX طراحی شده‌اند.


راهنمای خرید هارد اینترنال

هارد اینترنال

برای ارتقا سیستم با هارد اینترنال ابتدا باید در نظر بگیرید که سیستم شما با چه هاردی سازگاری دارد. فقط درایو SATA 2.5 اینچی را می‌پذیرد؟ آیا رابط M.2 دارد؟

اگر می‌خواهید لپ تاپ خود را ارتقا دهید، در اکثر موارد می‌توانید درایو داخلی را عوض کنید و لازم نیست درایو دیگری به آن اضافه کنید. اگر نمی‌توانید اطلاعات را از وب یا سازنده دریافت کنید،باید لپ تاپ خود را باز کنید تا ببینید آیا از قبل فضای ذخیره سازی قابل ارتقا دارید یا خیر.

به روز رسانی لپ تاپ معمولا کمی سخت‌تر از کامپیوتر است. در این مواقع تنها گزینه شما ممکن است خرید درایو با ظرفیت بالاتر از ظرفیت موجود باشد. چرا که احتمالا تنها یک رابط M2 یا 2.5 اینچی وجود خواهد داشت. هارد اینترنال در دو نوع SSD و HDD عرضه می‌شود.

انواع هارد اینترنال لپ تاپ

هارد SSD 2.5 اینچی

Serial ATA SSD 2.5 اینچی یکی از متداول‌ترین SSDها است. سایز 3.5 اینچی نیز برای هارد اینترنال وجود دارد. اما اکثر لپ تاپ‌ها از هارد 2.5 اینچی پشتیبانی می‌کنند. اگر در حال بروزرسانی یک لپ تاپ قدیمی هستید، باید ضخامت یک SSD 2.5 اینچی را نیز حساب کنید. امروزه تقریباً تمام SSD ها با ضخامت 7 میلی متر مطابقت دارند، اما لپ تاپ های قدیمی با دیسک های سخت SATA ممکن است دارای محفظه درایو با حداکثر فاصله 9.5 میلیمتر باشند.

پورت M2

پورت M2 در لپ تاپ‌های جدید استفاده می‌شود. انواع M.2 به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان ذخیره سازی با کارایی بالا را در دستگاه های باریک و کم مصرف مانند رایانه های اولترابوک و تبلت فراهم می‌کنند.  به طور کلی، M.2 یک رابط است که از چندین پروتکل و برنامه مانند Wi-Fi ، Universal Serial Bus (USB) ، PCI Express (PCIe) و SATA (Serial Advanced Technology Attachment) پشتیبانی می کند.

محصولات سازگار با M.2 تنها به موارد فوق محدود نمی‌شوند. این پورت همچنین از پروتکل‌هایی مانند USB ، Wi-Fi پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌تواند در کارت‌های گرافیک و کارت‌های شتاب دهنده AI که از مشخصات M.2 پشتیبانی می‌کنند، استفاده شود. پورت M2 از نظر فیزیکی اندازه‌های مختلفی دارد. معروف‌ترین اندازه آن Type-2280 است که 22 میلیمتر طول و 80 میلیمتر عرض دارد.

رابط هارد

دستگاه ذخیره سازی که خریداری می‌کنید برای تبادل اطلاعات با سایر قسمت‌های لپ تاپ و یا سرور به یک رابط نیاز دارد. یکی از رابط‌های قدیمی و معروف SAS است. سرعت تبادل اطلاعات در این رابط به 12 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. این رابط سرعت نسبتا خوبی دارد و در بسیاری از کامپیوترها و سرورها از آن استفاده می‌شود.

SATA یکی دیگر از رابط‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رابط توان زیادی برای انتقال اطلاعات دارد. سرعت این رابط 6 گیگابایت بر ثانیه است و برای انتقال فایل‌های حجیم از آن استفاده می‌شود. رابط اسکازی (SCSI) نیز یکی دیگر از رابط‌های مورد استفاده برای هارد است که سرعت زیادی دارد و بیشتر در سرورها استفاده می‌شود.

ظرفیت بهترین مارک هارد لپ تاپ

یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب هارد اینترنال لپ تاپ، ظرفیت است. برای ارتقا ویندوز یا macOS هاردی با ظرفیت  250 گیگابایت یا 500 گیگابایت مناسب به نظر می‌رسد. اما گیمرها و سازندگان محتوا برای ذخیره سازی بازی‌ها و فیلم 4K در درایو های خود،باید به سراغ هارد 1 ترابایت بروند.

 

بهترین مارک هارد لپ تاپ کدام است؟

اگرچه برای خرید بهترین مارک هارد لپ تاپ باید به موارد زیادی توجه کنید اما در این مطلب از لیست ابزار سعی کردیم به مهم‌ترین فاکتورها برای خرید اشاره کنیم. اگر فضای ذخیره سازی زیاد با قیمت مناسب می‌خواهید و قصد ندارید هارد لپ تاپ خود را مدام جابجا کنید، به سراغ HDD بروید.

در هر دو مورد، بهتر است هاردی را پیدا کنید که از USB 3.0 یا بالاتر پشتیبانی می‌کند. همچنین اگر لپ تاپ شما درگاه USB-C را دارد انتخاب یک درگاه USB-C ممکن است مفید باشد. علاوه بر این؛ با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا معرفی کردیم می‌توانید هارد و همچنین تجهیزات جانبی برای تامین نیازهای خود خریداری کنید.

دیدگاه و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

1 نظر

  1. Soheila پاسخ

    سلام من لپتاپم ویندوز 7 مارک hp probook 4530s هست میخوام هارد یک ترابایتی بگیرم برای انتقال اطلاعاتش و جا به جا هم زیاد میکنم میشه راهنمایی کنین چه مدل هاردی با چه مشخصاتی بهتره بگیرم لطفا دقیق مشخصات لازمش رو بگید بهم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *