امروزاردیبهشت 1, 1403

معرفی و بررسی گوشی هواوی p30 lite و خرید گوشی Huawei P30 lite

بررسی و معرفی گوشی هواوی p30 lite
5/5 - (1 امتیاز)

گوشی هواوی p30 lite یک میان رده باکیفیت و مقرون به صرفه

گوشی هواوی p30 lite به عنوان نسخه‌ای جدید از بهترین گوشی‌ هواوی سال 2020 منتشر شده است. این گوشی فضای ذخیره‌سازی زیاد و دوربین سلفی با کیفیتی نسبت به سایر دستگاه‌های موجود در بازار دارد.

به دلیل اختلاف تجاری با ایالات متحده، این کمپانی چینی در حال حاضر نمی‌تواند برای گوشی های هوشمند جدید، گواهی Android دریافت کند و در عوض دستگاه های قدیمی را با نام جدید دوباره عرضه می‌کند. شرکت سازنده "نسخه جدید" را به نسخه 2020 Huawei P30 Lite ضمیمه کرده است تا ارتقا یافتن گوشی‌های هوشمند جدید را به کاربران اعلام کند.

از آنجایی که کمپانی نمی‌تواند طراحی گوشی را خیلی تغییر دهد مجبور است خلاق باشد. هواوی با افزایش فضای ذخیره سازی و کیفیت دوربین سلفی سعی در تغییر حداقلی گوشی‌های جدید دارد. واقعیت این است که بهترین راه کمپانی هواوی برای تغییر در گوشی‌های جدید ایجاد فضای زیاد برای ذخیره کردن اطلاعات است.

پیشنهاد می‌کنیم در نقد و بررسی گوشی جدید p30 lite کمپانی هواوی با لیست ابزار همراه باشید.

گوشی هواوی P30 Lite

مشخصات گوشی هواوی p30 lite

  • ظرفیت: 256  گیگابایت
  • نمایشگر: 6.15 اینچ
  • دوربین: 24 یا 48 مگاپیکسل
  • سلفی: 8 مگاپیکسل
  • باتری: 3340 میلی آمپر ساعت
  • رم: 4 یا 6 گیگابایت
  • پردازنده: 8 هسته‌ای
  • سیستم عامل: اندروید 9
نقاط قوت گوشی p30 lite
  • حافظه کافی
  • باتری با دوام
  • امکان شارژ سریع
  • کیفیت خوب صفحه نمایش
  • توانایی ثبت تصاویر با کیفیت
  • پردازنده خوب نسبت به قیمت
  • حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره قدرتمند
معایب گوشی p30 lite
  • داغ کردن گوشی هنگام انجام بازی‌های سنگین
  • باتری ضعیف نسبت به سایر گوشی‌های هم رده

نقد و بررسی گوشی هواوی p30 lite

پی ۳۰ لایت یک میان رده با کیفیت

طراحی؛ قاب گوشی همانند گذشته اما مدرن

طراحی قاب پشتی گوشی هواوی p30 lite اگرچه مانند مدل‌های قدیمی است اما با اضافه شدن تکنیک جدید مدرن‌تر از سایر دستگاه‌ها است. علاوه بر رنگ‌های گرادیان آبی و سفید، تکنیکی جدید به اسم Breathing Crystal نیز به طراحی قاب پشتی اضافه شده است. این گوشی همچنین با قاب سفید نیز عرضه شده با این حال رنگ‌های موجود با توجه به کشور مقصد متفاوت است.

گوشی p30 lite با 159 گرم وزن، یکی از سبک‌ترین گوشی‌های هوشمند در گروه قیمتی خود است. اگرچه ابعاد p30 lite برای یک گوشی هوشمند مدرن، طبیعی است اما متاسفانه ممکن است ابعاد آن برای کاربرانی که دست‌های کوچکی دارند زیاد مناسب نباشد.

بریدگی قطره مانند یا همان ناچ جلوی صفحه نیز تغییری نکرده و همانند گوشی‌های قدیمی هواوی است. از آنجایی که دوربین پشتی همچنان اندکی بیرون زدگی دارد، پس از قرار دادن گوشی روی میز، تایپ کردن روی صفحه هوشمند اندکی سخت به نظر می‌رسد.

اگر چه این گوشی کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد اما با اعمال فشار بر روی صفحه نمایش ممکن است شکل آن تغییر کند. با وجود این که گوشی p30 lite بسیار خوش دست و با دوام است اما هیچگونه  گواهی IP برای محافظت از آن در برابر فاکتورهای مختلف وجود ندارد.

در قسمت بالایی دستگاه درگاه سیمکارت و میکروفن، لبه پایینی میکروفن، اسپیکر، یک جک mm 3.5 بلندگو و پورت USB Type-C قرار دارد. دکمه تغییر صدا و پار نیز در قسمت راست گوشی تعبیه شده است.

معرفی گوشی هواوی P30 لایت (Huawei P30 lite Review )

معرفی گوشی هواوی P30 لایت (Huawei P30 lite Review)

ویژگی‌ها؛ فضای ذخیره سازی عالی

گوشی هواوی p30 lite با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی در میان سایر گوشی‌های هم قیمت خود فوق‌العاده است. به خصوص که که Huawei به جای حافظه رایج eMMC یا UFS 2.0، به حافظه سریع UFS 2.1 متکی است. درگاه سیمکارت ثانویه، کارت حافظه‌ی micro SD یکی بوده و برای استفاده از کارت حافظه نمی‌توان از سیمکارت دوم استفاده کرد.

Bluetooth هواوی p30 لایت همچنان به نسخه 4.2 محدود می شود. این دستگاه با وجود پورت USB Type-C،  فقط از سرعت USB 2.0 به صورت داخلی پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل برای انتقال حجم زیاد اطلاعات به زمان بیشتری احتیاج خواهید داشت.

نرم افزار گوشی هواوی p30 lite ؛ نسخه جدید با اندروید 9

نرم افزار گوشی هواوی p30 lite مبتنی بر اندروید 9 است. با این حال به روز رسانی این گوشی به اندروید 10 از نوامبر امسال قابل دسترس است. خریداران P30 Lite همچنین انتظار دارند که آخرین نسخه سیستم عامل همراه با EMUI 10 به زودی منتشر شود. کمپانی هواوی ابتدا گوشی‌های هوشمند جدید را با اندروید 10 به بازار عرضه می‌کرد وضعیت فعلی ممکن است ناشی از اختلاف تجاری باشد.

رابط کاربری EMUI اندکی متفاوت و استفاده از آن برای کاربران یک تجربه جدید خواهد بود. اما این رابط مقدار زیادی برنامه به صورت پیش فرض دارد که کاربران در صورت عدم نیازی به راحتی می‌توانند آن‌ها را حذف کنند.

مقایسه گوشی هواوی P30 LITE و P40 LITE

مقایسه گوشی هواوی P30 LITE و P40 LITE

ارتباطات و GPS؛ Wifi ضعیف

یکی از اشکالات بزرگ گوشی هواوی P30 Lite سرعت کم wifi است. در این صورت این گوشی فرصت استفاده بهینه از به روزرسانی را از دست می‌دهد. شبکه LTE با سرعت بارگیری تا 600 مگابایت در ثانیه برای یک گوشی میان رده قابل قبول است.

حتی در داخل خانه، ماژول GPS قادر است تقریباً مکان ما را پیدا کند. در نقشه های گوگل، GPS در داخل خانه نیز دقت 10 متر دارد و قطب نما نیز کاملاً قابل اعتماد است. دقت GPS در فضای باز کمی متفاوت است، اما به سرعت تا 4 متر تثبیت شده و اندکی دقیق تر می‌شود.

کیفیت تماس گوشی هواوی p30 lite؛ خوب و واضح

کمپانی هواوی به جای استفاده از برنامه استاندارد گوگل، برنامه تلفن مخصوص خود را توسعه داده است. این اپلیکیشن ساختار خوبی داشته و روی صفحه شماره گیری تمرکز دارد. p30 لایت از VoLTE پشتیبانی می‌کند و از طریق Wi-Fi نیز می‌توان تماس برقرار کرد.

کیفیت تماس خوب و قابل قبول است. هنگام برقراری تماس طرف مقابل می‌تواند بدون نویز و به صورت واضح صدا را بشنود. در واقع صدا به خوبی منتقل می‌شود حتی اگر کاربر با صدای خیلی کم صحبت کند.

دوربین؛ دوربینی با لنزهای میان رده

گوشی هواوی پی ۳۰ لایت مجهز به یک دوربین 48 مگاپیکسلی برای لنز استاندارد و 8 مگاپیکسل برای لنز زاویه دید است. هر دو دوربین با لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق تکمیل می‌شوند. بوکه و تار کردن مصنوعی پس زمینه عکس از ویژگی‌های دوربین است. دوربین گوشی در شرایط ثابت به خوبی کار می‌کند. با این حال در برخی شرایط نیز ممکن است باعث عدم دقت زیاد تصویر شود.

دوربین اصلی به طور پیش فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی ایجاد می‌کند. این امر جدا از بازاریابی بهتر به دلیل وجود یک دوربین با وضوح بالاتر، ادغام ترکیب چهار پیکسل در یک واحد منجر به عملکرد بهتر نور می‌شود.

کیفیت تصاویری که با دوربین اصلی در شرایط نور عادی گرفته می‌شود بسیار خوب است و رنگ‌ها با دقت نشان داده می‌شوند. دامنه دینامیکی نیز به طور کلی خوب است، به این معنی که تصاویر در نور کم و تاریکی به سرعت محو نمی‌شود.

دوربین فیلمبرداری

اگرچه به صورت تئوری این دوربین کیفیت بالا و توانایی ضبط تصاویر 4K را دارد اما فیلم ها فقط در  p1080 و 30 فریم در ثانیه ضبط می‌شوند. هنگام ضبط فیلم امکان زوم کردن برخلاف گوشی Galaxy A51 که باید قبل از شروع فیلمبرداری لنز را انتخاب کنید، وجود دارد. کیفیت تصویر دوربین‌های اصلی نیز مناسب بوده و به سرعت با شرایط جدید نور تنظیم می شود.

دستگاه‌های ورودی و مدیریت؛ گوشی‌ هواوی p30 lite با حسگر اثر انگشت مطلوب

صفحه لمسی گوشی هواوی p30 lite عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. با استفاده از ژست‌ها یا دکمه‌های روی صفحه می‌توان منو را بالا و پایین کرد. در پشت گوشی یک حسگر اثر انگشت قوی تعبیه شده است که قفل گوشی را به سرعت باز می‌کند. این گوشی همچنین با شناسایی چهره نیز قفل را باز می‌کند.

گوشی هواوی p30 lite را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که به محض برداشتن آن سریعا تشخیص چهره را فعال کند. برای جلوگیری از باز شدن قفل به صورت تصادفی گزینه‌ای وجود دارد که کاربران را ملزم می‌کند ابتدا دستگاه را با استفاده از یک دکمه آماده به کار کند. گزینه تشخیص چهره قابل اعتماد است و معمولا نمی‌توان آن را فریب داد.

صفحه نمایش؛ IPS LCD

کسانی که به دنبال نمایشگر AMOLED هستند با خرید این گوشی اندکی ناامید می‎شوند. نمایشگر گوشی هواوی p30 lite از نوع IPS است بنابراین رنگ‌ها کم‌رنگ‌تر به نظر می‌رسند. مقادیر رنگ مشکی نیز کاملا بی‌نقص به نظر نمی‌رسند. با این حال نمی‌توان گفت نمایشگر IPS کیفیت بدی نسبت به AMOLED دارد.

میزان روشنایی به اندازه دستگاه‌های دیگر نیست اما کیفیت مطلوبی دارد. حتی می‌توان گفت که در بهترین حالت تفاوت‌های که با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند بسیار جزئی و اندک است. خوشبختانه این تلفن همراه برای استفاده در فضای باز و نور زیاد کاملا مناسب است. به لطف فناوری زیربنایی IPS ، زوایای دید نیز بسیار خوب هستند و محتوای صفحه حتی از زوایای مختلف نیز قابل تشخیص است.

مقایسه گوشی هواوی P30 LITE و گوشی سامسونگ گلکسی A50

مقایسه گوشی هواوی P30 LITE و گوشی سامسونگ گلکسی A50

عملکرد گوشی هواوی p30 lite

گوشی p30 lite مجهز به پردازنده Kirin 710 8 هسته‌ای می‌باشد. طبق بررسی‌های صورت گرفته این گوشی هوشمند در مقایسه با سایر دستگاه‌های میان رده عملکرد کاملا متوسطی دارد. پردازنده گرافیکی این دستگاه نیز از نوع ARM Mali-G51 MP4 بوده که در برخی موارد نسبت به سایر پردازنده‌های گرافیکی عملکرد مطلوبی ندارد.

نمی‌توان سرعت مرورگر گوشی هواوی p30 lite سریع خواند این مرورگر نسبت به سایر رقبا عملکرد کاملا متوسطی دارد. از نظر ذخیره‌سازی اطلاعات اما این گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. هم حافظه داخلی و هم کارت حافظه به سرعت اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در واقع این ویژگی بر مدت زمان شروع برنامه ها، دسترسی به داده هایی مانند تصاویر در گالری و کپی کردن پرونده ها به صورت داخلی تأثیر می‌گذارد بنابراین می‌توان گفت گوشی p30 lite می‌تواند این کارها را به سرعت انجام دهد.

بازی کردن با گوشی

بازی‌های موجود در بازار را می‌توان با سرعت 30 فریم در ثانیه بدون مشکل بازی کرد. با این حال گوشی p30 lite، برخلاف Galaxy A51، از 60 هرتز پشتیبانی نمی‌کند. علاوه بر این، نرخ فریم در بازی های پرمخاطبی مانند Asphalt 9 متناقض است. به طور کلی عملکرد بازی گوشی های هوشمند هواوی در مقایسه با سایر گوشی‌های این رده قیمتی به طور محسوسی کندتر است.

اسپیکر گوشی هواوی p30 lite

اسپیکر گوشی در لبه پایینی قرار گرفته و صدای مطلوبی دارد. با بلند کردن صدا شفافیت همچنان باقی مانده و هیچگونه نویزی ایجاد نمی‌شود. صدا در کل برای یک تلفن هوشمند میان رده کاملاً مناسب است. صداهای میانه و عمیق قابل شنیدن، گرم و متعادل هستند.

هدفون از طریق جک 3.5 میلیمتری یا بلوتوث به دستگاه متصل می‌شود و کاربران می‌توانند هنگام پخش موسیقی تجربه صوتی بهتری داشته باشند. اگرچه بلوتوث 5 دامنه بیشتری را ارائه می دهد، بلوتوث 4.2 امکان اتصال پایدار را نیز فراهم می کند و به لطف رمزگذار aptX HD ، کیفیت صدا نیز قابل قبول است.

دوام باتری

گوشی هواوی p30 lite با باتری 3340 میلی آمپری عرضه شده است. به دلیل پیشرفت‌های نرم افزاری، کمپانی هواوی توانسته است عمر باتری را تا حدود 16 درصد بهبود بخشد. این تلفن هوشمند از نظر مقاومت هنوز از Xiaomi Mi 9T عقب است، اما می‌تواند با گوشی Galaxy A51 که باتری بزرگتری دارد رقابت کند. شارژر 20 واتی این گوشی قادر است در کمتر از 2 ساعت دستگاه را به طور کامل شارژ کند.

اقلام همراه گوشی هواوی p30 lite

جعبه گوشی هواوی p30 lite شامل یک شارژر سریع 20 واتی، یک کابل USB Type-C، یک ابزار سیم کارت و یک هدست سیمی است. همچنین یک قاب محافظ نیز برای محافظت از قاب پشتی قرار داده شده است.

مقایسه گوشی هواوی P30 LITE و گوشی هواوی Y9 PRIME

مقایسه گوشی هواوی P30 LITE و گوشی هواوی Y9 PRIME

جمع بندی

گوشی هواوی p30 lite دارای ویژگی‌های منحصر به فردی همچون طراحی زیبا، نرم‌افزار روان و رم و حافظه کافی در کنار فناوری شارژ سریع و عملکرد رضایت‌بخش دوربین است. که این مواد برای یک گوشی میان رده کاملا مناسب است.

پردازنده این دستگاه در جایگاه متوسط قرار دارد و عمر باتری نیز در مقایسه با سایر دستگاه‌های میان رده دوام رضایت بخشی ندارد. این گوشی میان رده با ویژگی‌های منحصر به رد می‌تواند دستگاهی مناسب برای استفاده روزمره باشد. بنابراین اگر به دنبال یک تلفن همراه با کیفیت اما مقرون به صرف هستید خرید این گوشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گوشی هواوی P30 Lite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *