امروزاردیبهشت 7, 1403

لیست قیمت باتری لپ تاپ اصل + نکات مهم برای نگهداری و تعویض باتری لپ تاپ

راهنمای خرید باتری لپ تاپ
5/5 - (3 امتیاز)

باتری لپ تاپ از اجزای اساسی یک لپ تاپ به شمار می‌آید. انواع و مدل‌های مختلفی از لپ تاپ در بازار وجود داشته که باتری آن‌ها مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. بنابراین برای تعویض باتری باید به برخی نکات توجه کنید. لپ تاپ وسیله‌ای کاربردی است که طرفداران زیادی دارد. حمل و نقل آسان را می‌توان یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها دانست.

در این مطلب از لیست ابزار قصد داریم چند فاکتور مهم برای تعویض باتری معرفی کنیم. اگر قصد خرید باتری برای لپ تاپ خود را دارید مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

باتری لپ تاپ خود را از بین بهترین مارک های باتری انتخاب کنید


نکات مهم برای تعیین نوع باتری لپ تاپ

بهترین باتری لپ تاپ

 

مدل دقیق باتری خود را مشخص کنید

اولین کار برای تعویض باتری لپ تاپ، جستجو برای پیدا کردن شماره دقیق باتری لب تاپ است. اگر لپ تاپ شما دارای باتری قابل تعویض است، شماره آن روی برچسب باتری قابل مشاهده است. شماره باتری معمولاً با حروف درشت و فونت بزرگتر نوشته می‌شود. این کار باعث می‌شود شما در میان نوشته‌های مختلف روی باتری، شماره و مدل آن را به راحتی پیدا کنید. شما باید حتما شماره دقیق مدل باتری را یادداشت کنید تا هنگام خرید، باتری مناسب و سازگار با لپ تاپ خود را تهیه کنید.

به مدل لپ تاپ توجه کنید.

علاوه بر شماره دقیق باتری، سایر جزئیات نیز اهمیت بسیاری دارد. ساخت و مدل لپ تاپ از جمله فاکتورهایی است که در کنار شماره باتری باید به آن توجه شود. با جستجو در گوگل نیز می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره باتری لب تاب خود پیدا کنید.

اطلاعات مفید لپ تاپ و شماره باتری مورد نظر خود را پیدا کنید

بیشتر تولید کنندگان لپتاپ، اطلاعات کاربردی و مفیدی در مورد باتری‌هایی که در دستگاه‌های خود به کار برده‌اند ارائه می‌دهند. به همین دلیل پیش از خرید باتری لب تاب بهتر است مدل و شماره باتری را وارد سایت کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

گاهی اوقات ممکن است مدل مورد نظر خود را در وبسایت پیدا نکنید. در این صورت احتمال دارد باتری و یا لپ تاپ مورد نظر شما دیگر در بازار موجود نباشد. اگر به طور اتفاقی با این مسئله مواجه شدید بهترین راه تماس با خدمات مشتری است. برای خرید باتری لپ تاپ حتما به فروشگاه‌‌های معتبر مراجعه کنید.

چگونه از باتری لپ تاپ محافظت کنیم و عمر آن را افزایش دهیم؟

نکات مهم در نگهداری باتری لپ تاپ

 

عمر و دوام لپ تاپ ارتباط مستقیم با باتری دارد. در گذشته تعویض باتری لب تاب امری عادی بود. چرا که اکثر دستگاه‌ها باتری قابل تعویض داشتند. امروزه اکثر تولیدکنندگان برای افزایش عمر باتری و دستگاه، لپ‌ تاپ‌هایی با باتری داخلی و غیر قابل تعویض تولید می‌کنند.

صرفه جویی در چرخه باتری

تمامی لپ تاپ‌ها دارای یک چرخه شارژ هستند. این چرخه معمولا 500 بار یا بیشتر است. یک چرخه شارژ برابر است با یک بار تخلیه کامل تا 0٪ و سپس یک شارژ مجدد تا 100٪. تخلیه تا 50٪ و سپس بازگشت به 100٪ نیز برابر با نیم سیکل است. هر چرخه شارژ، ظرفیت باتری را کاهش می‌دهد. در نتیجه هر چه کمتر باتری شما به طور کامل تخلیه شود، عمر آن بیشتر خواهد شد.

برای شروع، ابتدا به تنظیمات باتری مراجعه کنید و نحوه کار و سایر تنظیمات آن را یاد بگیرید. با تنظیم صحیح، دستگاه قبل از خالی شدن کامل شارژ یا وقتی از آن استفاده نمی‌کنید به حالت  hibernation می‌رود. برای صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی، به برنامه‌های فعال پس زمینه مراجعه کرده و آن‌ها را غیر فعال کنید.

اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید بهتر است به تنظیمات رفته و گزینه Battery Saver را فعال کنید. در این صورت وقتی باتری لپتاپ به 20 درصد برسد این حالت به طور خودکار روشن می‌شود. با فعال شدن Battery Saver برنامه‌های فعال در پس زمینه به طور خودکار بسته می‌شوند. برای مثال تقویم، اعلان‌ها (pushing notifications)، روشنایی صفحه و ...  بسته شده و در مصرف باتری صرفه جویی می‌شود.

شارژ باتری را در یک حد مشخص نگه دارید

در گذشته به دلیل وجود مشکلی به نام حافظه باتری، باتری‌های نیکل هیدرید فلز ظرفیت شارژ کامل خود را از دست می‌دادند. در نتیجه شارژ شدن آن‌ها در سطح خیلی پایین آغاز می‌شد. به لطف وجود باتری‌های لیتیوم یونی این مشکل دیگر وجود ندارد.

برخلاف برخی توصیه‌ها، معمولاً نیازی نیست یک باتری لیتیوم یون را به طور کامل تخلیه و دوباره آن را شارژ کنید تا به نوعی راه اندازی مجدد یا کالیبره شود. این عمل مخرب بوده و به باتری شما آسیب جدی وارد می‌کند. به طور کلی بهتر است اجازه دهید باتری لپ تاپ (battery laptop) به شارژ 20 درصد برسد سپس بدون آن که لپ تاپ را خاموش کنید باتری را شارژ کنید.

همچنین در گذشته توصیه می‌شد پس از اینکه شارژ باتری کامل یا اصطلاحا 100% شد آن را از برق بکشید. چرا که تاثیر منفی بر طول عمر باتری دارد. اما امروزه دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از رسیدن به شارژ 100%، عمل شارژ کردن متوقف می‌شود. اتصال مداوم دستگاه به برق، تاثیری بر عمر باتری ندارد.

بهترین کاری که می‌توانید برای باتری لیتیوم یونی انجام دهید این است که اجازه ندهید شارژ آن کمتر از 20 درصد شود. اگر به مدت طولانی قصد ندارید از دستگاه خود استفاده کنید شارژ باتری را به طور کامل تخلیه کنید و یا باتری را تا 50 درصد شارژ کنید.

اجازه ندهید باتری لپ تاپ شما داغ شود

وقتی باتری لب تاب بیش از حد داغ می‌شود، واکنش های الکتروشیمیایی درون آن سرعت می گیرد. داغ شدن باتری به معنای افزایش کارایی آن نیست. بلکه باتری در این حالت انرژی زیادی تولید کرده و نمی‌تواند از آن استفاده کند. این امر حتی باعث داغ شدن بیشتر شده و مشکلاتی برای دستگاه ایجاد می‌کند. در نهایت داغ شدن بیش از حد باتری به دلیل ایجاد واکنش‌های شیمیایی متعدد عمر باتری و حتی دستگاه را بسیار کم می‌کند.

امروزه باتری‌های لیتیوم یونی دوام و عمر زیادی دارند. اما ممکن است بیش از حد داغ شوند. در صورتی که باتری لیتیوم یونی شما بیش از حد داغ شد یعنی پردازنده مرکزی یا گرافیکی آن سخت کار می‌کند و یا اینکه محیط بیش از حد گرم است.

در صورت بروز این مشکل دستگاه را خاموش کرده و اگر ممکن بود باتری لپ تاب را خارج کنید. کمی صبر کنید تا باتری خنک شود و یا آن  را به محیطی با دمای کمتر منتقل کنید. برای جلوگیری از داغ شدن دستگاه و باتری مطمئن شوید که فن‌های دستگاه به خوبی کار می‌کنند.

از قرار دادن لپ تاپ در مکان‌های مختلفی که باعث داغ شدن آن می‌شود جدا خودداری کنید. برای مثال دستگاه خود را در اتومبیل و یا کنار پنجره زیر نور مستقیم آفتاب، کنار بخاری و ... قرار ندهید.

درجه حرارت سرد مشکلی برای باتری لب تاپ ایجاد نکرده و معمولا توصیه می‌کنند باتری را در محیط خنک نگه دارید. اما لپ تاپ خود را در دمای انجماد قرار ندهید. سرمای زیاد می تواند باتری را به طور دایمی از بین برده یا عمر آن را کم کند.

اجازه دهید باتری لپ تاپ به برق وصل باشد اما نه همیشه

امروزه لپ تاپ‌های جدید می‌توانند به مدت طولانی به برق وصل باشند بدون آن که مشکلی برای دستگاه ایجاد شود. حتی بسیاری از لپ تاپ ‌های گیمینگ هنگامی که به برق متصل هستند عملکرد بهتری دارند. مهم‌ترین جنبه سلامت باطری لپ تاپ، چرخه تخلیه آن است. هر چه قدر هم محتاط باشید با هر بار تخلیه کامل باتری و شارژ مجدد آن، ظرفیت باتری کمتر می‌شود.

زمانی که یک برنامه فشرده و سنگین مثل بازی را با لپ تاپ اجرا می‌کنید آن را به برق وصل کنید تا باتری تخلیه نشود و بهترین عملکرد را داشته باشد. با این حال لپ تاپ نباید همیشه به برق وصل باشد. فقط زمانی که برنامه‌های سنگین را اجرا می‌کنید برای جلوگیری از خالی شدن سریع باتری، آن را به برق وصل کنید.

حالت battery-conscious را در لپ تاپ خود فعال کنید

یکی از حالت‌های مفید برای مراقبت از باتری لب تاب battery-conscious است که در ویندوز 10 دیده می‌شود. این حالت هنگام کم شدن شارژ به دوام باتری شما کمک می کند. فعال کردن حالت Adaptive brightness یکی دیگر از روش‌های موثر برای صرفه جویی در مصرف باتری است. با فعال کردن این گزینه، نور صفحه نمایش با توجه به نور محیط تنظیم می‌شود. این صرفه جویی در انرژی با گذشت زمان افزایش یافته و منجر به ماندگاری بیشتر باتری می شود.

سیستم عامل خود را به روز کنید

سیستم عامل خود را همیشه به روز کنید. ممکن است در آپدیت جدید با اعمال تغییرات انرژی باتری کمتر مصرف شود. بنابراین همیشه سیستم خود را بررسی کرده و آن را بروز رسانی کنید.

انواع باتری لپ تاپ

 

جمع بندی

باتری لپ تاپ یکی از پرفروشترین لوازم جانبی لپ تاپ و یکی از اجزای مهم لب تاب شما است. در صورتی که قصد دارید باتری لب تاب خود را عوض کنید باید مدل لپ تاپ و شماره دقیق باتری را بدانید. در غیر این صورت باتری با دستگاه سازگار نخواهد بود. بهترین مکان برای تعویض باتری لپ تاپ مراجعه به شرکت سازنده اصلی آن است. متاسفانه انجام این کار در کشور ما امکان پذیر نیست. بنابراین اگر قصد تعویض باتری دستگاه لپ تاپ خود را دارید حتما به مراکز معتبر و نمایندگی‌های فروش مراجعه کنید.

نظرات و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *