امروزاردیبهشت 14, 1403

بهترین برند چای ایرانی کدام است؟

بهترین برند چای ایرانی
5/5 - (1 امتیاز)

بهترین مارک چای ایرانی موجود در بازار

چای یکی از نوشیدنی‌های لذت بخش است که خستگی شما را بعد از یک روز سخت کاری از بین می‌برد. این روزها برندهای مختلفی از چای در بازار وجود دارد و همین امر باعث می‌شود که انتخاب چایی خوش طعم و عطر کمی سخت باشد. در این مطلب از لیست ابزار قصد داریم چند نکته ساده برای خرید بهترین برند چای ایرانی را بررسی کنیم تا بتوانید راحت‌تر خرید خود را انجام دهید. پس برای این که بتوانید چایی خوش طعم و عطر بنوشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی بهترین برند چای ایرانی

مدل پر فروش

چای میوه ای ممتاز سرمد - 400 گرم بسته 2 عددی

مشخصات محصول

  • نوع چای: معطر
  • محل تولید: کاشان
  • مدت زمان دم کشیدن: ۳ الی ۵ دقیقه

چای سیاه ایرانی شکسته درجه یک میثم - 1000 گرم

مشخصات محصول

  • نوع چای: سیاه، شکسته
  • مدت زمان دم کشیدن: ۱۰ دقیقه
  • استان تولید: گیلان

چای دستچین نارنج - 200 گرم

مشخصات محصول

  • نوع چای: سیاه
  • محل تولید: لاهیجان

چای سیاه قلم درشت لاهیجان زندگی - 1000 گرم

مشخصات محصول

  • نوع چای: سیاه، سیاه‌قلم
  • محل تولید: گیلان
  • مدت زمان دم کشیدن: ۱۵ دقیقه

چای شکسته ممتاز لاهیجان زندگی - 1000گرم

مشخصات محصول

  • نوع چای: شکسته
  • محل تولید: استان گیلان،شهرستان لنگرود - بخش گردشگری اطاقور
  • مدت زمان دم کشیدن: ۱۰ دقیقه

چای اصیل حجت سرگل بهاره لاهیجان - بسته 500 گرمی

مشخصات محصول

  • نوع چای: سرگل، سیاه
  • محل تولید: مزارع سبز چای گیلان - ایران
  • مدت زمان دم کشیدن: حداقل ۱۵ دقیقه ( لطفا از قوری چینی استفاده فرمایید)

چای سرگل بهاره لاهیجان روحبخش -1 کیلوگرم

مشخصات محصول

  • نوع چای: سیاه، چای سرگل بهاره
  • مدت زمان دم کشیدن: ۲۰ دقیقه
  • محل تولید: مشهد

چای محلی قلم درشت زندگی- 1000 گرم

مشخصات محصول

  • نوع چای: سیاه‌قلم، معطر
  • محل تولید: استان گیلان، شهرستان لاهیجان، روستای سرچشمه
  • مدت زمان دم کشیدن: ۱۵دقیقه

چای سیاه سنتی خواسته - 500 گرم

مشخصات محصول

  • نوع چای: سیاه
  • محل تولید: گیلان
  • مدت زمان دم کشیدن: حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

فواید چای ایرانی

درست مثل سایر نوشیدنی‌های گیاهان چای نیز فواید منحصر به فردی دارد. برخی از این فواید عبارت‌اند از:

سرشار از آنتی اکسیدان

چای سیاه نیز حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها عمدتاً به کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن و ارتقای سلامت سلولی کمک می‌کنند و حتی می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های دژنراتیو و برخی انواع سرطان موثر باشند.

مفید برای قلب

در پژوهش‌های متعدد مشخص شده است که مصرف چای سیاه به تقویت سلامت قلب کمک می‌کند. چای سیاه حاوی مقادیر قابل توجهی فلاونوئید است، که می‌توان گفت فلاونوئیدها عامل اصلی فواید سلامتی چای هستند.

هضم بهتر غذا

نشان داده شده است که چای سیاه به بهبود هضم و تسکین مشکلات معده کمک می کند.

کاهش فشار خون

مصرف منظم چای سیاه با کاهش میانگین فشار خون مرتبط است و باعث تبدیل آن به یک سبک زندگی سالم می‌شود. کاهش فشار خون می‌تواند به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بروز بیماری‌ها، به ویژه بیماری‌های قلبی، کمک کند. همچنین، ثابت شده است که مصرف چای سیاه به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک می‌کند، که می‌تواند تأثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشد.

افزایش انرژی

شروع روز با نوشیدن یک فنجان چای می‌تواند باعث افزایش انرژی در طول روز شود. همچنین، در طول کار و بعد از ظهر، می‌توان با نوشیدن چای انرژی از دست رفته را بازیابی کرد. چای سیاه به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌بخش عمل می‌کند و می‌تواند به افزایش هوشیاری و تمرکز کمک کند.

بهبود سلامت پوست با مصرف بهترین چای ایرانی

چای سیاه حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای پوست است، از جمله روی، منیزیم و پتاسیم. این مواد معدنی می‌توانند به محافظت و شادابی پوست کمک کنند.

کاهش التهاب

مصرف چای سیاه می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. به این ترتیب، چای سیاه می‌تواند در کاهش دردهای عضلانی و دردهای مزمن تسکین بخش باشد و همچنین از بروز بیماری‌های مرتبط با التهاب مانند آرتریت، اختلالات خودایمنی و IBS (تحریک روده بزرگ) جلوگیری نماید.

بهبود سلامت دندان‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که چای سیاه دارای ترکیباتی است که به باکتری‌های مضر در دهان حمله می‌کنند و می‌تواند به جلوگیری از تجمع پلاک کمک کند. همچنین، مصرف چای سیاه می‌تواند تولید اسید را که ممکن است به ساییدگی دندان‌ها و در نهایت به بروز تسمه دندان منجر شود، کاهش دهد.

جلوگیری از سرماخوردگی

هنگامی که در روزهای سرد طولانی در معرض سرما قرار می‌گیرید، مصرف یک فنجان چای سیاه می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند و در برخی موارد می‌تواند به طور کامل سرماخوردگی را درمان کند. چای سیاه حاوی کاتچین است که خواص ضد ویروسی دارد و ممکن است در پیشگیری از بیماری‌های معمول مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مفید باشد.

کاهش سر درد

معروف است که چای سیاه به دلیل حاوی کافئین متوسط، برای تسکین سردردهای موضعی نیز مفید است. کافئین موجود در چای سیاه می‌تواند رگ‌های خونی را که بسیاری از موارد سردرد به آنها مرتبط هستند، تنگ‌تر کند. این می‌تواند به تسکین علائم و کاهش درد کمک کند. همچنین، کافئین حاضر در چای سیاه می‌تواند به افزایش اثربخشی داروهای مسکن مانند آسپرین و ایبوپروفن کمک کند.

محتوای کافئین چای سیاه ایرانی

چای سیاه دارای مقدار قابل توجهی کافئین است. تقریباً هر فنجان چای سیاه معادل نیم فنجان قهوه از لحاظ محتوای کافئین است. مقدار کافئین موجود در چای سیاه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، این عوامل شامل موارد زیر هستند:

اسامی و انواع چای ایرانی

همانطور که می‌دانید انواع مختلفی از چای مثل چای چینی، هندی، چای ایرانی و … در بازار وجود دارد. هر یک از این محصولات میزان متفاوتی از کافئین را دارند. معمولا چای هندی کافئین کمتری نسبتا به سایر محصولات دارد.

اندازه برگ

هرچه اندازه برگ کوچکتر باشد، محتوای کافئین بیشتر می‌شود، چرا که در این صورت چای غلیظ تر است. بسیاری از چای‌های سیاه با استفاده از روش CTC یا Cut-Tar-Crush تولید شده که منجر به شکستگی برگ کوچک‌تر می‌شود.

دمای آب

هر چه آب گرمتر باشد، کافئین بیشتری در چای شما وجود خواهد داشت. توصیه می‌کنیم چای سیاه را با آب جوش تهیه کنید.

زمان دم کردن چای ایرانی

هر چه بیشتر چای خود را دم کنید ، کافئین بیشتری خواهد داشت. توصیه می کنیم چای سیاه را حدود سه تا پنج دقیقه دم کنید.

انتخاب چای سیاه طعم دار

علاوه بر چای سیاه ساده و بدون طعم، چای سیاه در انواع مختلفی با ترکیبات طعم دار از گیاهان و ادویه‌جات تهیه می‌شود. مخلوط‌های طعم‌دار محبوب شامل چای ماسالا، زردآلو و وانیلی هستند.

اگر به دنبال یک چای سیاه معطر و ادویه‌دار هستید، می‌توانید از چای سیاه با افزودن زنجبیل، دارچین و میخک به ترکیبات طعم دار استفاده کنید. این ترکیبات غنی و معطر هستند و با اضافه کردن شیر و عسل می‌توانید از یک نوشیدنی خوشمزه لذت ببرید.

چای سیاه ماسالا چای

این مشروب سنتی چای شامل ترکیباتی از دارچین، هل، ریشه زنجبیل و میخک است که همگی با چای سیلان مرغوب به تناسب کامل ترکیب شده‌اند. برای بهبود طعم، می‌توانید به چای شیر و عسل اضافه کنید. در غیر این صورت، می‌توانید لذت ترکیبی از طعم تند چای ماسالا را تجربه کنید.

انواع چای ایرانی

انواع چای با توجه به فصل برداشت، سایز، محل برگ و عوامل دیگر دسته بندی می‌شوند و می‌توانند طعم و عطر و رنگ متفاوتی داشته باشند. در این قسمت سعی داریم شما را با انواع چای آشنا کنیم.

انواع با توجه به فصل برداشت عبارت‌اند از: چای چین اول، چین دوم یا چین سوم.

چای اول چین یا بهاره

چای بهاره، همانطور که از اسمش پیداست، در فصل بهار و در ماه اردیبهشت برداشت می‌شود. این نوع چای نسبت به دو نوع دیگر از نظر خواص درمانی، طعم و عطر برتری دارد. بهترین برند چای ایرانی به احتمال زیاد از نوع بهاره است. برگ‌های چای در این فصل تازه‌تر هستند، بنابراین طعم چای بهاره بسیار مطبوع و بی‌نظیر است و می‌تواند به طور کامل خستگی را از بین ببرد. چای بهاره به سه نوع چای سرگل بهاره، چای شکسته ممتاز و چای قلم تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند.

چای سرگل

می‌توان گفت که چای سرگل بهاره بهترین نوع چای بهاره است و عموماً بهترین چای‌های ایرانی از نوع سرگل هستند. عطر، رنگ و طعم این چای بی‌نظیر است. در زمان برداشت چای، کشاورزان برگ‌های تازه‌تر و جوان‌تر چای که در بالای درختچه‌های چای قرار دارند را جدا می‌کنند و به آن‌ها چای سرگل یا غنچه سه برگ می‌گویند. برگ چای سرگل به اندازه دو بند انگشت است و در اکثر مواقع کشاورزان آن را به همان صورت خشک می‌کنند تا مشتریان به راحتی چای سرگل را تشخیص دهند.

چای شکسته ممتاز

برگ‌های روی درخت چای، به‌غیر از چای سرگل، در دسته چای شکسته ممتاز قرار می‌گیرند. چای ممتاز نسبت به چای سرگل کیفیت کمتری دارد، اما همچنان رنگ، بو و طعم منحصر به فردی دارد. برای تهیه این نوع چای ایرانی، کشاورزان برگ‌های باقی‌مانده را چیده، ساقه و چوب درخت را از آن‌ها جدا کرده و سپس آن‌ها را خرد می‌کنند و خشک می‌کنند.

چای قلم

چای قلم، درشت‌ترین نوع چای ایرانی است. برای تهیه این نوع چای، کشاورزان آن را خرد نمی‌کنند. در واقع، این چای از برگ‌های پایینی درخت چای مخلوط با ساقه و چوب درخت تهیه می‌شود. پس از برداشت، کشاورزان آن را خشک کرده و مستقیماً به مشتریان عرضه می‌کنند. چای قلم کیفیتی مشابه نوع ممتاز و سرگل ندارد، اما همچنان دارای طعم و عطر دلنشینی است.

چای چین دوم یا چای تابستان

همانطور که از نامش پیداست، چای چین دوم در فصل تابستان برداشت می‌شود. پس از برداشت چای بهاره در فصل بهار، برگ‌های چای دوباره سبز شده و در فصل تابستان، به ویژه در ماه تیر برداشت می‌شوند. چای چین دوم کیفیتی کمتر نسبت به چای بهاره دارد و این کیفیت پایین‌تر معمولاً در عطر و طعم چای مشخص می‌شود. در ضمن، لازم به ذکر است که چای تابستان به طور کلی تلخ‌تر از چای بهاره است.

چای چین سوم یا چای پاییزه

برای بار سوم، برگ‌های چای در فصل پاییز مجدداً سبز می‌شوند و در ماه مهر یا اوایل آبان به عنوان چای چین سوم برداشت می‌شوند. به دلیل برداشت دو باره چای در بهار و تابستان، چای پاییزه کمتر از طراوت برخوردار است. علاوه بر این، در فصل پاییز، حاصلخیزی خاک کاهش می‌یابد که این موضوع بر روی عطر و طعم چای تأثیر می‌گذارد. بنابراین، چای پاییزه تلخ‌تر است و عطر و رنگ کمتری دارد. بسیاری از کارخانه‌ها چای چین سوم را خریداری کرده و با ترکیب آن با مواد مصنوعی، طعم و عطر آن را بهبود می‌بخشند و در بازار عرضه می‌کنند. بنابراین، اگر به دنبال بهترین برند چای ایرانی هستید، خرید این نوع محصول را توصیه نمی‌کنیم.

سخن آخر

برای اینکه بتوانید یک نوشیدنی لذت بخش بعد از یک روز شلوغ کاری بنوشید لازم است که محصولی با کیفیت خریداری کنید. در این مطلب از لیست ابزار سعی کردیم نکات ساده برای خرید بهترین برند چای ایرانی را بررسی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید محصولی با کیفیت برای آشپزخانه خود خریداری کنید. دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *