امروزاردیبهشت 7, 1403

مشخصات فنی و معرفی گوشی هواوی Y9 Prime 2019

راهنمای خرید و بررسی گوشی موبایل هواوی Y9 Prime
5/5 - (1 امتیاز)

بهترین گوشی هواوی: HUAWEI Y9 PRIME 2019

گوشی هواوی Y9 Prime 2019 یکی از جدیدترین گوشی‌های برند هواوی است که به دلیل عملکرد فوق‌العاده و قیمت مقرون به صرفه مورد توجه خریداران گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است. برند هواوی با فروش دستگاه‌های مقرون به صرفه و با کیفیت از جمله برندهای موفق در فروش موبایل است و جایگاه دوم بازار را در اختیار دارد.

گوشی هواوی Y9 پرایم در بین انواع بهترین گوشی هواوی یک میان رده عالی به حساب می‌آید. وای ۹ پرایم با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی همچون نمایشگر تمام‌صفحه و دوربین سلفی پریسکوپی از پرفروش‌ترین‌های بازار است. در این مطلب با نقد و بررسی تخصصی گوشی Y9 Prime شما را برای خرید دستگاهی کاربردی و ارزان همراهی خواهیم کرد.

گوشی هواوی Y9 Prime 2019

مشخصات هواوی y9 پرایم

  • ظرفیت: 64/128 گیگابایت
  • نمایشگر: 6.59 اینچ
  • دوربین: 16 مگاپیکسل
  • سلفی: 16 مگاپیکسل
  • باتری: 4000 میلی آمپر ساعت
  • رم: 4 گیگابایت
  • پردازنده مرکزی: 8 هسته‌ای
  • اندروید: اندروید 9.0
نقاط قوت گوشی Y9 Prime 2019
  • سرعت و عملکرد فوق‌العاده
  • نمایشگر بزرگ
  • ظرفیت حافظه بالا
  • باتری قوی
  • حسگر اثر انگشت قوی
معایب گوشی y9 پرایم
  • روشنایی پایین نمایشگر
  • عدم وجود گزینه فست شارژ
  • عدم امکان استفاده همزمان دو سیم کارته و کارت مموری

تست گوشی موبایل هواوی Y9 پرایم (Huawei Y9 Prime)

تست گوشی موبایل هواوی Y9 پرایم (Huawei Y9 Prime)

نقد و بررسی گوشی هواوی Y9 Prime 2019

معرفی و تست محصول

طراحی گوشی هواوی Y9 Prime 2019

قاب پشتی گوشی Y9 Prime 2019 در نگاه اول شباهت زیادی به سایر گوشی‌های این برند دارد. قاب این گوشی برخلاف سایر دستگاه‌های میان رده موجود در بازار تماما از پلاستیک ساخته شده و تنها نمای جلویی دستگاه شیشه است. البته کمپانی هواوی با بهره‌گیری از بهترین مواد اولیه ساختاری محکم برای دستگاه ایجاد کرده است. قاب پشتی همچنین طراحی براق دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

با توجه به این که گوشی هواوی Y9 Prime 2019 اندازه نسبتا بزرگی دارد خمیدگی‌های در قاب ایجاد شده تا کاربران راحت‌تر گوشی را در دست بگیرند. به دلیل استفاده از تکنولوژی پریسکوپی برای دوربین سلفی، بریدگی یا حفره بر روی صفحه نمایشگر دیده نمی‌شود.

مکانیزم پریسکوپی گوشی هواوی Y9 Prime 2019 به صورت یک زبانه باریک در لبه بالایی گوشی تعبیه شده و حرکت رفت و برگشتی آن چهار ثانیه طول می‌کشد. این مکانیزم قادر است ۱۵ کیلوگرم بار و دمای محیطی بین ۲۰- تا ۶۰ درجه‌ی سلسیوس را تحمل کند. همچنین بیش از ۱۰۰ هزار بار استفاده (روزانه ۵۵ بار به‌مدت ۵ سال) دوام می‌آورد. مکانیزم پریسکوپی با تشخیص وضعیت سقوط گوشی برای جلوگیری از صدمات احتمالی به صورت خودکار بسته می‌شود.

مشخصات گوشی

وزن دستگاه حدود 196 گرم و ضخامتی برابر 8.8 میلیمتر دارد. با این حال کار کردن با گوشی Prime Y9 بسیار ساده است و در طولانی مدت دست شما را خسته نمی‌کند. البته با توجه به ابعاد نمی‌توانید با یک دست از گوشی استفاده کنید.

دوربین سه گانه گوشی هواوی Y9 Prime 2019 به صورت عمودی و بدون هیچ‌گونه برآمدگی در گوشه سمت چپ تعبیه شده است. حسگر اثر انگشت نیز در در نیمه‌ی بالایی گوشی قرار دارد. دکمه پاور و تنظیم صدا در گوشه سمت راست جای گرفته و برای دسترسی به آن احتیاجی به عوض کردن دست نیست.

در لبه پایینی دستگاه اسپیکر تک‌کاناله، جک هدفون و پورت USB 2.0 Type-C تعبیه شده است. درگاه سیمکارت و سیمکارت ثانویه/کارت حافظه‌ی microSD نیز دقیقا در کنار مکانیزم پریسکوپی قرار دارند. گوشی Y9 Prime در سه رنگ مشکی، آبی و سبز طراحی و به بازار عرضه شده است.

تست های انجام شده روی گوشی هواوی Y9 پرایم توسط هواوی

تست انجام شده روی گوشی هواوی Y9 پرایم (HUAWEI Y9 PRIME 2019) توسط شرکت هواوی

نمایشگر Y9 Prime

نمایشگر گوشی هواوی Y9 Prime 2019 سایز 6.69 اینچ و از نوع IPS LCD است. این صفحه نمایش با کشیدگی 19.5 به 9، رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم ۳۹۱ پیکسل در هر اینچ کیفیت قابل قبولی دارد. یکی از نقاط ضعف گوشی‌های هواوی تاخیر در بهره‌گیری از تکنولوژی AMOLED برای ساخت صفحه نمایش است. نمایشگرهای AMOLED که در سایر گوشی‌های میان رده دیده می‌شود با ویژگی‌های همچون روشنایی بالا، رنگ‌های زنده‌تر، مصرف کمتر و کنتراست عالی برتری بیشتری نسبت به سایر نمایشگرها دارند.

نمایشگر گوشی هواوی Prime Y9 با تنظیم خودکار و دستی می‌تواند حداکثر ۳۷۲ نیت روشنایی تولید کند. در بخش تنظیمات Color mode & Temperature می‌توانید گرمای رنگ‌ها را تغییر دهید. دو حالت Normal و Vivid برای تنظیم رنگ‌ها تعبیه شده است. حالت Vivid که به صورت پیش فرض قرار دارد، رنگ‌ها را زنده‌تر نشان می‌دهد. حالت Normal نیز رنگ‌ها را طبیعی و دقیق‌تر به نمایش می‌گذارد.

در بخش تنظیمات، قسمت Eye Comfort می‌توانید با کم کردن پیکسل‌های آبی یا خاموش کردن آن، نور پیکسل های زرد را بیشتر کنید در این صورت چشم شما در تاریکی و یا نور کم خسته نمی‌شود. همچنین با تغییر تنظیمات در قسمت Screen Resolution می‌توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. در این حالت با توجه به محتوایی که روی صفحه نمایش داده می‌شود،  کیفیت به طور خودکار تغییر می‌کند.

تست ضد آب بودن گوشی موبایل هواوی y9 پرایم

تست ضد آب بودن گوشی موبایل هواوی y9 پرایم (HUAWEI Y9 PRIME 2019)

قدرت اسپیکر در وای ۹ پرایم

با توجه به این که گوشی هواوی Y9 Prime 2019 در دسته گوشی‌های اقتصادی و مقرون به صرفه قرار می‌گیرد نمی‌توان انتظار اسپیکری پر قدرت با کیفیت صدای بالا داشت. این گوشی مجهز به یک اسپیکر تک کاناله است که در قسمت پایینی گوشی قرار دارد. بلندی صدای این اسپیکر قابل قبول است اما شفافیت صدای آن کیفیت مطلوبی ندارد.

سخت افزار گوشی هواوی Y9 Prime 2019

گوشی HUAWEI Y9 PRIME 2019 مجهز به چیپست کایرین 710 اف است که توسط خود کمپانی تولید شده است. کایرین 710 اف 4 هسته با فرکانس 2.2 و 4 هسته با فرکانس 1.7 گیگاهرتزی دارد. حافظه داخلی این چیپ ست 128 گیگابایت و رم آن 4 گیگابایت می‌باشد. با استفاده از رم خارجی حافظه این دستگاه تا ظرفیت 1 ترابایت ارتقا می‌یابد. درگاه کارت حافظه خارجی با درگاه سیم کارت دوم مشترک است. در این صورت با استفاده از کارت حافظه خارجی امکان استفاده از سیم کارت دوم وجود ندارد.

تست مقاومت گوشی هواوی Y9 Prime در برابر ضربه و خراش

تست مقاومت گوشی هواوی Y9 Prime در برابر ضربه و خراش (HUAWEI Y9 PRIME 2019)

نرم افزار و رابط کاربری

گوشی هواوی Prime Y9 به صورت پیش فرض مجهز به اندروید 9 و رابط کاربری EMUI 9.1 است. این گوشی با سرویس‌های گوگل عرضه شده و دسترسی به پلی استور نیز برای کاربران فراهم شده است. از جمله ویژگی‌های رابط کاربری EMUI 9.1 می‌توان به ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اضافه‌تر، امنیت بیشتر از طریق سیستم حافظه‌ی read-only، کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی پردازنده و ... اشاره کرد.

این رابط کاربری به صورت پیش فرض منوی اپلیکیشن‌ها را ندارد اما کاربران می‌توانند با تنظیمات گوشی این بخش را اضافه کنند.  با حرکت نمایشگر به سمت راست، منوی گوگل فیلد ظاهر شده و کاربران می‌توانند از طریق آن اطلاعاتی همچون آب‌ و هوا یا اخبار سفارشی‌شده را مشاهده کنند.

رابط کاربری EMUI 9.1 به صورت پیش فرض مجهز به دو گالری عکس، دو پخش‌کننده‌ی موسیقی، دو اپلیکیشن Email، دو فروشگاه اپلیکیشن و اپلیکیشن‌های فیسبوک، نتفلیکس، AliExpress و Booking.com و اپلیکیشن رادیو FM است.

دوربین گوشی هواوی Y9 Prime 2019

مشخصات فنی

این گوشی به یک دوربین سه گانه با کیفیت قابل قبول مجهز می‌باشد. این دوربین از ماژول اصلی ۱۶ مگاپیکسلی با لنز واید F/1.8، ماژول ۸ مگاپیکسلی با لنز اولترا واید F/2.4 و ماژول تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است. ماژول تشخیص عمق برای جداسازی بهتر سوژه از پس‌زمینه و پیاده‌سازی طبیعی‌تر تعبیه شده است و به تنهایی کاربرد خاصی ندارد.

با استفاده از نرم افزار دوربین گوشی هواوی Y9 Prime 2019 می‌توان از حالت‌های مختلف دوربین مثل فیلم‌برداری (با وضوح حداکثری 1080p و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه)، عکاسی خودکار، پرتره، و البته حالت Night استفاده کرد. با لمس منوی More می‌توان به حالت‌های دیگر مانند پاناروما، HDR، اسلوموشن (با وضوح 720p و نرخ ۴۸۰ یا ۱۲۰ فریم‌ بر ثانیه) و تایم‌لپس دسترسی داشت. کلید تنظیمات، هوش مصنوعی، فلش و HiVision‌ در لبه پایینی رابط کاربری قرار گرفته است. گزینه Hivision برای تشخیص سوژه از غذا، کالری آن و نقاشی‌های مشهور کاربرد دارد.

عکس‌هایی که با دوربین Prime Y9 ثبت می‌شود در روشنایی و نور مناسب، با کیفیت و قابل قبول هستند. با این حال گاهی اوقات ممکن است به دلیل شارپ بودن بیش از حد، جزئیات تصاویر مصنوعی به نظر برسد. گستره دینامیکی دوربین نیز در جایگاه متوسط قرار می‌گیرد.

با اینکه گستره دینامیکی در حالت اولترا واید محدودیت بیشتری دارد اما جزئیات تصاویر در این حالت کمتر و رنگ‌ آن‌ها نیز سردتر از دوربین اصلی است. همچنین با وجود یک ماژول اختصاصی برای تشخیص عمق، این دوربین در زمینه‌ی تفکیک سوژه از پس‌زمینه در عکس‌های پرتره به خوبی عمل نکرده و گاهی حتی مرز سوژه را نیز محو می‌کند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی با کیفیت، یکی از نقاط مثبت گوشی هواوی Y9 Prime 2019 است. این گوشی مجهز به یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و لنز F/2.0 است. با استفاده از مکانیزم پریسکوپی که ظرف مدت 4 ثانیه از گوشه سمت چپ گوشی بیرون می‌آید می‌توانید تصاویر سلفی با کیفیتی به ثبت برسانید. مکانیزم پریسکوپی پس از ثبت عکس به جای قبلی خود باز می‌گردد.

گیم پلی پابجی با گوشی هواوی y9 پرایم ۲۰۱۹ و بازی با y9 prime 2019

گیم پلی پابجی با گوشی هواوی y9 پرایم ۲۰۱۹ و بازی با y9 prime 2019

باتری و شارژدهی هواوی

گوشی هواوی Y9 Prime 2019 یک باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت دارد. با توجه به ظرفیت، می‌توان گفت این باتری شارژدهی مناسبی دارد و در طول روز می‌تواند نیازهای مختلف کاربر را تامین کند. باتری گوشی توسط درگاه تایپ سی شارژ می شود. با استفاده از شارژر می‌توانید در کمتر از 2 ساعت گوشی را به طور کامل شارژ کنید.

محتویات جعبه

همراه با گوشی هواوی Y9 Prime 2019 دفترچه راهنما، شارژر و کابل USB دیده می‌شود.

تست باتری و شارژدهی گوشی موبایل هواوی y9 پرایم

تست باتری و شارژدهی گوشی موبایل هواوی y9 پرایم (HUAWEI Y9 PRIME 2019)


جمع بندی

گوشی هواوی Y9 Prime 2019 با طراحی زیبا، عملکرد خوب و قیمت مناسب یکی از محصولات پرفروش برند هواوی است. این گوشی با داشتن نمایشگر بزرگ 6.59 اینچی و پردازنده 710F  و تراشه گرافیکی Mali-G51 MP4 برای استفاده روزمره و گیمینگ مناسب است.

این گوشی به یک دوربین سه گانه مجهز بوده که به صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. کمپانی هواوی برای داشتن یک نمایشگر بدون ناچ از تکنولوژی پریسکوپی برای ثبت تصاویر سلفی استفاده کرده است. کیفیت تصاویر سلفی ثبت شده با دوربین جلو این گوشی نیز قابل قبول است و نیاز کاربران را برطرف می‌کند.

ظرفیت حافظه بالا و دوام و قدرت باتری نیز از دیگر ویژگی‌های این گوشی میان رده است. اسپیکر گوشی Y9 صدای نسبتا بلندی دارد اما شفافیت صدای اسپیکر رضایت کاربران را جلب نمی‌کند.

به طور کلی گوشی Y9 Prime هواوی با عملکرد قابل قبول و قیمت مناسب در رده گوشی‌های با کیفیت و اقتصادی قرار دارد و می‌تواند نظر کاربرانی که به دنبال گوشی‌های مقرون به صرفه با عملکرد مناسب هستند را جلب کند.

گوشی موبایل هواوی Y9 پرایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *