امروزفروردین 31, 1403

راهنمای خرید انواع قهوه ساز و اسپرسوساز خانگی و صنعتی

معرفی و خرید انواع قهوه ساز و اسپرسوساز - لیست ابزار
5/5 - (5 امتیاز)

انواع قهوه ساز و اسپرسوساز مورد استفاده در دنیا را بشناسید

اگر به دنبال بهترین قهوه ساز خانگی هستید و می‌پرسید قهوه ساز خوب چی بخرم؟ یا قصد خرید بهترین مارک اسپرسوساز را دارید و می‌پرسید اسپرسوساز خوب چی بخرم؟ اصلا نگران نباشید! در ادامه مقاله با انواع قهوه ساز و اسپرسوساز آشنا خواهید شد و ما بهترین مدل‌ها از برترین مارک‌های دنیا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

راهنمای خرید انواع قهوه ساز و اسپرسوساز خانگی و صنعتی

1. اسپرسوساز دستی یا پمپی

کسانی از دستگاه‌ اسپرسوساز دستی استفاده می‌کنند که عاشق دم کردن اسپرسو باشند. کارکردن با این دستگاه‌ها کمی مشکل است. اگر روش صحیح آماده کردن اسپرسو با این دستگاه را بلد نباشید احتمالا چند باری خرابکاری می‌کنید. انواع دستگاه اسپرسوساز دستی برای مناطقی بدون برق و دورافتاده عالی هستند؛ چرا که نیازی به برق ندارد.

روش تهیه اسپرسو با اسپرسوساز دستی به این صورت است که ابتدا باید قهوه آسیاب شده یا پودری را آماده کنید. ساخت اسپرسو به وسیله قسمت اهرمی و با فشار انجام می‌گیرد. با این دستگاه‌‌ها در کمتر از ۲ دقیقه اسپرسوی شما آماده می‌شود.

اسپرسوساز دستی چِری مدل سناتور


2. اسپرسوساز تمام خودکار و نیمه خودکار برقی

اسپرسوساز برقی در انواع تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک عرضه می‌شوند. اسپرسوساز تمام اتوماتیک دانه‌های قهوه را خورد کرده و با اضافه کردن آب جوش به مخزن، اسپرسوی شما را آماده می‌کند. تنها کاری که برای آماده شدن اسپرسو نیاز دارید کمی صبر است. برخی دیگر از اسپرسوسازها به صورت نیمه خودکار هستند و برای آماده شدن اسپرسو باید بخشی از کار را به صورت دستی انجام دهید. برای مثال: باید قهوه را به صورت دستی خورد کنید و در داخل فیلتر قرار دهید.

تمام اتوماتیک

اسپرسوساز تمام اتوماتیک دلونگی مدل ETAM 29.510

نیمه اتوماتیک

اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک جمیلای مدل CRM-3005E

تمام اتوماتیک

قهوه ساز تمام اتوماتیک دلونگی ECAM 510.55 M


3. موکاپات (قوری قهوه ساز یا اسپرسوساز)

موکاپات یک قوری قهوه ساز است که مدل ساده آن روی اجاق گاز قرار می‌گیرد ولی مدل‌های برقی هم دارد. اسم موکاپات را یک مهندس ایتالیایی [آلفونسو بیلیت] از شهر موچا در یمن الهام گرفته و پس از ۱۹۳۳ به سرعت به یکی از اصلی‌ترین اصول فرهنگ ایتالیایی تبدیل شد. صنایع بیالتی به تولید همان مدل تحت عنوان "Moka Express" ادامه می دهد.

تفاوت تهیه اسپرسو و قهوه با موکاپات نسبت به انواع قهوه ساز و اسپرسوساز به این صورت است که در موکاپات آب کاملا می‌جوشد اما فشار کمتری از بخار به قهوه می‌رسد. به همین دلیل است که موکاپات نسبت به مدل‌های اتوماتیک کرم و عصاره کمتری از قهوه می‌گیرد.

طرز تهیه قهوه با موکاپات به این صورت است که ابتدا مخزن آب در قسمت پایین به جوش می‌آید. در مرحله بعد بخار آب به قسمت میانی که قهوه وجود دارد نفوذ می‌کند. سپس با عبور کردن بخار آب از پودر قهوه و وارد شدن به مخزن بالایی، عصاره قهوه همراه با آب به مخزن وارد شده و فرایند دم کردن قهوه کامل می‌شود.

قهوه جوش موکاپات موکا

اسپرسوساز موکاپات


4. روشی ساده با قهوه ساز فشاری

در قهوه ساز فشاری، قهوه برای چند ثانیه باید دم بکشد؛ در مرحله بعد با فشار پمپ دستی و خارج شدن عصاره از فیلتر، قهوه شما آماده میل کردن است. این روش دم کردن قهوه بسیار سریع و ساده است. همچنین قوه بسیار غلیظ و سالمی تهیه خواهد شد.

قهوه ساز فشاری اروپرس مدل Aeropress


5. انواع قهوه ساز قطره‌ای

چرا اسم این دستگاه، قهوه ساز قطره‌ای است؟ خب! این نامگذاری به طرز تهیه قهوه مربوط می‌شود. در یک دستگاه تولید کننده قهوه اتوماتیک ، روند تولید قهوه چیزی شبیه این است:

  1. فیلتر یا مخزن دستگاه را با پودر قهوه پر کنید و داخل داخل دستگاه قرار دهید.
  2. مخزن آب را پر از آب کنید.
  3. قهوه ساز آب را گرم می‌کند و به صورت بخار به بالا انتقال می‌دهد.
  4. آب تا سقف می‌رود و روی صافی پر از قهوه زمین ریخته می‌شود.
  5. قهوه دم کرده از دستگاه به همراه کف بیرون می‌آید.

در آمریکا انواع قهوه ساز و اسپرسوساز قطره‌ای شناخته شده و بسیار پرفروش هستند. قهوه ساز قطره‌ای نسبت به سایر قهوه سازها مقرون و به صرفه است و کار با آن بسیار ساده است. با بیشتر مدل‌های قهوه ساز قطره‌ای می‌توان برای چند نفر قهوه درست کرد.

قهوه ساز قطره‌ای بایترون مدل BKF-50

قهوه ساز قطره‌ای فیلیپس مدل HD7447


6. انواع قهوه ساز و نسپرسوساز تک کاره (قهوه ساز کپسولی، قهوه ساز تاسیمو و نسپرسو)

همیشه دستگاه‌های تک کاره عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند. انواع قهوه ساز و اسپرسوساز تک کاره هم نسبت به نمونه‌های چند کاره از کیفیت بهتری برخوردار هستند. با این دستگاه‌های تک کاره هربار به اندازه نیازتان قهوه، اسپرسو و یا نسپرسو دم کنید. این دستگاه‌های تک کاره در یک دقیقه نوشیدنی شما را آماده می‌کنند.

قهوه ساز کپسولی

قهوه ساز کپسولی تک کاره

نسپرسوساز

اسپرسوساز نسپرسو پرفتتو مدل classico اتوماتیک


7. نوعی دیگر از قهوه ساز قطره‌ای (مدل دمی)

قهوه ساز دمی برای کسانی مفید است که صبور باشند؛ چرا که فرایند دم کردن قهوه با این دستگاه مانند دم کردن چای ایرانی نیاز به زمان دارد.

قهوه ساز قطره‌ای دمی


8. قهوه ساز ویتنامی

قهوه ساز ویتنامی یکی از دستگاه‌های محبوب است. قهوه تهیه شده با این قهوه ساز (Robusta) طعم بسیار خاص و متفاوتی دارد که در کشورهای غربی با نام قهوه عربی شناخته می‌شود. یکی از راه‌های ساده دیگری برای تهیه قهوه عربی استفاده از قهوه ساز فرانسوی یا (فرنچ پرس) است.

قهوه یخ زده ویتنامی تهیه شده با قهوه ساز ویتنامی، طعم بسیار خاصی دارد و با شیر ترکیب می‌شود. طرز کار این قهوه ساز مانند قهوه ساز فرانسوی است با این تفاوت که در مرحله آخر با شیر مخلوط می‌شود. راز قهوه قهوه ویتنامی در تکه یخی است که به قهوه اضافه می‌شود.

قهوه ساز ویتنامی کیکرلند مدل CU154


9. دستگاه قهوه جوش (فرق قهوه ساز با قهوه جوش)

قهوه جوش‌ها بسیار شبیه به قهوه ساز هستند و با دمای بسیار بالا قهوه را دم می کنند. تفاوت قهوه جوش با انواع قهوه ساز و اسپرسوساز این است که دستگاه قهوه جوش در هر بار حجم بالایی از قهوه را دم می‌کند. این ویژگی دستگاه قهوه جوش برای پذیرایی در مهمانی ها مناسب است. خرید دستگاه قهوه جوش برای خانواده‌های کم جمعیت کار چندان جالبی نیست.

قهوه جوش مدل GM 4


10. قهوه ساز فرانسوی یا فرنچ پرس

قهوه ساز فرانسوی یا فرنچ پرس یک دستگاه ساده و کاربردی برای دم کردن قهوه است. با دستگاه فرنچ پرس علاوه بر قهوه، می‌توان اسپرسو و انواع دمنوش را نیز تهیه کرد. دستگاه فرنچ پرس ساختار ساده‌ای دارد. مخزن شیشه‌ای، اهرم فشار، فیلتر و درپوش، تمام قطعات این قهوه ساز فرانسوی هستند.

برای آماده کردن یک قهوه خوش طعم با فرنچ پرس باید اول قهوه و بعد آب جوش را در در لیوان بریزید. اهرم فشار را بالا بکشید تا قهوه دم بکشد؛ سپس اهرم را به پایین فشار دهید تا دانه‌های قهوه ته‌نشین شوند. بهتر است از قهوه درشت استفاده کنید تا قهوه شما زیاد تلخ نشود.

فرنچ پرس استارباکس کد 350 new1

قهوه ساز وستال مدل French Press

قهوه ساز وان کافی مدل French Press


11. قهوه ساز سایفون

تهیه قهوه با قهوه ساز سایفون بسیار جالب و دوست داشتنی است. فرایند آماده‌سازی قهوه با قهوه ساز سایفون به صورت دستی است و به شما این امکان را می‌دهد تا قهوه مورد علاقه خودتان را دم کنید. داستان ابداع این قهوه ساز بسیار جالب است؛ یک زن فرانسوی و یک مهندس اسکاتلندی به طور همزمان این روش را کشف کردند.

در ساختار قهوه ساز سایفون، ۲ قسمت شیشه‌ای حبابی وجود دارد. قهوه در اثر بخار دم می کشد. از قهوه آسیاب شده متوسط استفاده کنید؛ نسبت قهوه به آب را متناسب با سلیقه و ذائقه خود انتخاب کنید. وقتی آب جوش آمد صافی را قرار می‌دهیم؛ فنر را به انتهای لوله می‌بندیم. گرمای ایجاد شده بخار را از حباب به قیف انتقال داده و فرایند ادامه خواهد داشت.

قهوه ساز سایفون هاریو مدل نی یو کد 5


12. دستگاه قهوه جوش ترکی سنتی

در ایران به قهوه جوش ترک، قهوه جوش جذوه گفته می‌شود. این کلمه از زبان عربی می آید و به معنی چوب یا زغال سنگ داغ است. قهوه جوش ترک یا جذوه به طور معمول از مس ساخته می‌شود. مس گرما را سریع‌تر و یک دست انتقال می‌دهد و قهوه اصیل ترکی را آماده می‌کند. البته در ساخت قهوه جوش ترک از موادی مانند سرامیک، آلومینیوم و استیل هم استفاده می‌شود اما یک قهوه جوش ترک اصیل از جنس مس است.

قهوه ترکی یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها در دنیا است. قهوه جوش ترکی هم یکی از ساده‌ترین و پرفروش‌ترین قهوه جوش‌ها در دنیا به حساب می آید. راز تهیه قهوه ترکی در برداشن قهوه از روی شعله قبل از جوشیدن زیاد است. برای تهیه قهوه ترک بهتر است قهوه ترک استفاده کنید. آب را بجوشانید، آب سه استکان و قهوه یک قاشق اضافه کنید. شکر بریزید و هر بار قبل از جوشیدن و بالا آمدن قهوه، آن را از روی اجاق بردارید. در چند دقیقه قهوه شما آماده نوشیدن است.

قهوه جوش ترکی هاس جوهر مدل مسی سایز 5

قهوه جوش مسی جذوه


13. قهوه ساز یا فلاسک قهوه قابل حمل

فلاسک قهوه قابل حمل یک وسیله عالی برای گرم نگه‌داشتن قهوه است. این وسیله برخلاف انواع قهوه ساز و اسپرسوساز، بیشتر یک فلاسک است. طبیعت‌گردها و کوهنوردها این وسیله را دوست دارند. همینطور می‌توان از این فلاسک قهوه در داخل خودروی شخصی و برای مسافرت استفاده کرد.

اسپرسوساز قابل حمل مدل AR presso 52418

اسپرسوساز کمپینگ و سفر واکاکو مدل Nanopresso


سوالات متداول در مورد انواع قهوه ساز و اسپرسوساز

انواع قهوه ساز و اسپرسوساز

تفاوت اسپرسو ساز و نسپرسو ساز چیست؟

نسپرسو یک روش جدید تهیه قهوه است که توسط یک شرکت سوئیسی عرضه شد و فرق آن در روش دم کردن قهوه است. دستگاه نسپرسو از کپسول‌های آماده قهوه برای دم کردن استفاده می کند اما برای اسپرسوساز باید به صورت دستی قهوه را آسیاب و به دستگاه اضافه کرد.

تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز چیست؟

قهوه و اسپرسو در اسپرسوساز با فشار بخار آب (چیزی بین ۹ تا ۱۵ بار) دم می‌کشد ولی در قهوه ساز بخار روی پودر قهوه چکه می‌کند و بعد از نفوذ از قهوه در داخل قوری جمع می‌شود. دستگاه‌های اسپرسوساز معمولا اتوماتیک هستند و سریع‌تر قهوه را دم می کنند ولی قهوه‌ساز می‌تواند کاملا دستی و یا نیمه اتوماتیک باشد و کار با آن کمی حساس‌تر است.

تفاوت شیرجوش و قهوه جوش ترک چیست؟

قهوه جوش ترک دارای دهانه باریک و کف پهن است و از جنس مس ساخته می شود. اما شیرجوش از آلومینیوم و چدن ساخته می‌شود که برای تهیه قهوه عملکرد خوبی ندارد. از شیر جوش می‌توان برای تهیه کاپوچینو استفاده کرد اما برای تهیه کف کرمی رنگ قهوه باید از مس استفاده کرد.

قهوه ساز دستی بهتر است یا برقی؟

اگر زمان برایتان مهم است قهوه ساز برقی به کمک شما می‌آید و البته برای کار با قهوه ساز برقی نیاز به دانش زیاد ندارید. اما قهوه ساز دستی را کسانی دوست دارند که عاشق چالش و دم کردن قهوه به روش کلاسیک هستند. اگر آدم صبوری نیستید، قهوه ساز دستی مناسب شما نیست.

سخن آخر

قهوه و اسپرسو را می‌توان با انواع قهوه ساز و اسپرسوساز تهیه کرد! اما کدام بهتر است؟ در این مقاله به معرفی بهترین دستگاه‌های قهوه ساز و اسپرسوساز پرداخته‌ایم. شما کدام روش دم کردن با چه دستگاهی را می‌پسندید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری

4 نظر

  1. سیران پاسخ

    کدوم یکی از اینا قهوه ساز دلونگی هستش یه قهوه ساز خانگی خوب معرفی کنید مارک دلونگی باشه

    1. لیست ابزار پاسخ

      قهوه ساز دلونگی مدل ICM15210 و قهوه ساز خانگی دلونگی مدل ECAM65X.75 از بهترین قهوه ساز های بازار هستن . البته ما تمام محصولات دلونگی رو پیشنهاد میدیم چوه واقعا باکیفیت هستن

  2. شهریار پاسخ

    برای درست کردن قهوه موکا کدام نوع قهوه ساز خوبه به نظرتون؟

    1. امین پاسخ

      برای قهوه موکا بهتره از فرنچ پرس یا موکاپات استفاده کنی. با هر دوتاش عالیه دم میشه. ولی خداییش این قهوه ساز مدل سایفون خیلی باحاله. آدم یاد فیلمای تاریخی میوفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *