امروزفروردین 10, 1403

بهترین مارک شمع خودرو برای افزایش شتاب خودرو کدام است؟

بهترین مارک شمع خودرو - لیست ابزار
5/5 - (3 امتیاز)

راهنمای خرید شمع خودرو

اگرچه ماشین دارای قطعات اصلی و کاربردی است اما برخی قطعات کوچک و جزئی در پیکربندی اصلی ماشین وجود دارد که بدون آن‌ها اتومیبیل شما روشن نخواهد شد. به عنوان مثال، شمع ها مسئول تولید جرقه اولیه برای مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت هستند. بدون آن‌ها، ماشین شما به سادگی روشن نمی شود. دانستن اینکه هر چند وقت یکبار لازم است شمع را عوض کنید تا موتور ماشین به درستی کار کند، اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از لیست ابزار قصد داریم نکات لازم برای تعویض شمع و همچنین بهترین مارک شمع خودرو را به شما معرفی کنیم. اگر می‌خواهید شمع خودروی خود را عوض کنید یا دوست دارید بدانید که بهترین زمان برای تعویض آن کی است تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

معرفی بهترین مارک شمع خودرو

 

1. شمع خودرو بوش: موفقیت و کیفیت از سال 1902

شمع موتور بوش

کمپانی بوش بیش از ۱۱۰ سال پیش پیشرفت‌های زیادی در صنعت خودروسازی کرد. اولین مگنتو با ولتاژ بالا در جهان در سال 1901 در کارگاه اشتوتگارت ساخته شد. این دستگاه جایگزین سیستم‌های احتراق رایج در آن زمان مانند لوله‌های تابش و شعله‌های عادی شد.

در ادامه موتور بنزینی ایمن‌تر شد که این یک پیشرفت بزرگ در صنعت خودروسازی بود. در 7 ژانویه 1902 بوش حق اختراع شمع احتراق خود را دریافت کرد و این شروع داستان موفقیت بود. تا به امروز بوش بیش از 20000 نوع شمع تولید کرده است. اگرچه اصل کار مبتکرانه شمع که توسط بوش توسعه داده شده در طول 110 سال هرگز تغییر نکرده، اما عملکرد آن به طور پیوسته بهبود یافته است.

حقایقی از 110 سال تجربه:

  • بوش شمع را اختراع کرد
  • بوش سالانه بیش از 350 میلیون شمع تولید می کند
  • همان استانداردهای کیفیت بالا برای تولید در سراسر جهان اعمال می شود
  • نکات مهم برای خرید بهترین مارک شمع خودرو
  • عملکرد فوق‌العاده

پلاتین با ارزش‌ترین فلز است. همچنین برای شمع های بوش با ارزش ترین است، چرا که کمترین رسانایی حرارتی و الکتریکی را در بین فلزات با ارزش و همچنین کمترین انبساط حرارتی را ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه تا حد زیادی در برابر خوردگی مقاوم است، شمع پلاتین بوش نیز عمر مفید بالایی دارد. شمع‌های پلاتین ایریدیوم نیز دارای هسته مسی و الکترودهای فلزات با ارزش هستند. شمع‌های دوبل پلاتین با سری پلاتین جوش داده شده با لیزر (الکترود مرکزی) یا الکترود با نوک پلاتین (الکترود زمین) ارائه می‌‌شوند.

مزایای شمع خودرو بوش

  • دستیابی سریع به دمای عملیاتی
  • افزایش قابلیت اطمینان شروع سرد
  • حفاظت از موتور و مبدل کاتالیزوری
  • تنظیم شکاف الکترود
  • الکترودهای پلاتین-ایریدیم ظریف برای احتراق افزایش یافته و عملکرد نرم موتور
  • ایده آل برای استفاده در خودروهای گازسوز

2. شمع خودرو NGK

شمع موتور خودرو برند ان کی جی

شرکت NGK یک شرکت عمومی است که در سال 1936 تأسیس شد و در ناگویا، ژاپن مستقر است. NGK شمع‌ها و محصولات مرتبط را برای موتورهای احتراق داخلی را به همراه سرامیک و محصولات قابل اجرا تولید کرده و به فروش می رساند. تا مارس 2007، این شرکت 10407 کارمند داشت و شبکه ای متشکل از 7 دفتر رابط، 12 دفتر فروش، 13 سایت تولید و 2 مرکز فنی را در سراسر جهان اداره می‌کرد. NGK Spark Plugs به عنوان زیر شاخه‌ای از مجموعه شمع احتراق NGK Insulators تاسیس شد. در اصل، NGK بیشتر محصولات خود را به خودروسازان ژاپنی عرضه می‌کرد.

در سال 2018، این شرکت سهامدار شرکت داده پس از فروش TecAlliance شد. NGK مخفف Nihon Gaishi kabushiki gaisha، نام ژاپنی NGK Insulators است. NGK Spark Plugs محصولات احتراق و حسگر را برای بازارهای خودرو، موتورسیکلت، دریایی و ابزار برقی عرضه می کند. در بازار افترمارکت این محصولات به عمده فروشان و توزیع کنندگان قطعات عرضه می شود.

بخش تولیدات احتراقی این شرکت شامل شمع ها، شمع های تابش، کویل های جرقه زنی و سرنخ های جرقه زنی است و با نام تجاری NGK Ignition Parts عرضه می شود. محدوده الکترونیک خودروی آن شامل سنسورهای اکسیژن، EGTS، سنسورهای MAP/MAF و سنسورهای سرعت و موقعیت موتور است که همگی با نام تجاری NTK Vehicle Electronics عرضه می‌شوند.

علاوه بر این، واحد تجاری سرامیک فنی این شرکت، سرامیک های خوب، ابزار برش و محصولات صنعت پزشکی را تحت عنوان سرامیک فنی NTK تولید می کند.

هنگامی که صحبت از ارائه بهترین فناوری احتراق و حسگر به میان می آید، NGK SPARK PLUG نامی پیشرو است. در 80 سال گذشته، این کمپانی شهرت فراوانی کسب کرده است و در بین کارگاه‌ها و تجارت‌های مختلف بسیار معتبر است. امروزه NGK SPARK PLUG و طیف وسیعی از محصولات آن مورد اعتماد حرفه ای‌ها و آماتورها در سراسر جهان است.


3. شمع خودرو Denso

شمع موتور خودرو دنزو - لیست ابزار

شمع خودرو denso از ایریدیوم ساخته شده و طول عمر بالایی دارد. ایریدیوم فلزی بسیار قوی است که مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد. شمع های دنسو در یک جعبه مقوایی معمولی چهار تکه فروخته می شوند. هر قطعه در جعبه خود قرار می گیرد. هر چهار جعبه در یک جعبه بزرگتر قرار می گیرند.

فناوری ساخت شمع خودرو denso

این محصولات با جوش لیزری 360 درجه و فلز ایریدیوم ساخته می‌شوند. به دلیل استفاده از این فناوری و همچنین فلز ایریدیوم شمع های دنسو کیفیت بالایی دارند و کمترین خطا را ایجاد می‌کند. این شمع‌ها به ولتاژ پایینی احتیاج داشته و قابلیت اشتعال بالایی دارند. این محصولات مشکلات عمده ای که در احتراق ممکن است ایجاد شود به حداقل می‌رسانند در حالی که طراحی آن قطر الکترود کمتری را برای افزایش اشتعال پذیری ارائه می دهد.

Denso همچنین دارای یک طراحی پیشگامانه به نام "Twin-Tip" است که دوام را با فلزات تیتانیوم و پلاتین و تیتانیوم ترکیب می‌کند. در این شمع‌ها مرکز الکترود با استفاده از آلیاژ پلاتین بسیار محکم ساخته شده است - که امکان کاهش قطر نوک 1.1 میلی‌متری را فراهم می‌کند و عمر شمع را دست نخورده نگه می‌دارد.

علاوه بر تولید شمع‌ خودرو، این کمپانی سیستم‌های کنترل آب و هوا، اجزای موتورهای دیزلی و بنزینی، اجزای خودروهای هیبریدی، سیستم‌های رادار قبل از تصادف و سیستم‌های مختلف کیسه هوا را نیز تولید می‌کند.


4. شمع خودرو Champion

شمع موتور چمپیون

بیش از 100 سال، برند نمادین Champion یک رهبر جهانی در تولید شمع برای هر نوع موتور احتراقی بوده است. این تجربه و تعهد به عنوان نمادی قدرتمند از کیفیت مبتنی بر عملکرد، منجر به پیشرفت‌هایی در طراحی شده است که عملکرد هر شمع را که ساخته می‌شود بهینه می‌کند.

Champion از یک رویکرد اختصاصی در طراحی شمع های خودرو استفاده می‌کند. استفاده از فناوری‌های ایریدیوم و فلزات با ارزش تا F.I.S.S. فناوری مقاومت و فناوری MLR از جمله رویکردهایی است که این کمپانی برای تولید شمع خودرو انجام می‌دهد، مهندسان Champion شمع‌ها را در مجموعه‌ای از مواد و طرح‌ها تولید می‌کنند تا ارائه کاملی از احتراق و عمر شمع و همچنین جایگزینی مستقیم OE ارائه دهند.

تخصص ثابت شده در مهندسی و ساخت قطعات و زیرسیستم‌های OE برای سازندگان بزرگ خودرو در جهان به راه‌حل‌های تعمیر و نگهداری نوآورانه برای تکنسین‌های حرفه‌ای، متخصصان انجام کار و ... تبدیل می‌شود. امروزه طیف وسیعی از محصولات احتراق با کیفیت بالای Champion شامل محصولاتی همچون شمع خودرو، واحدهای کنترل، کویل‌ها و مجموعه‌های سیم - فیلترها و برف پاک کن‌ها و … است.


5. شمع خودرو کمپانی Autolite

شمع موتور خودرو اوتولایت

داستان Autolite در سال 1911 آغاز شد، زمانی که دو شرکت کوچک شروع به تولید لامپ های کالسکه کردند و در دهه 1930 به یک تولید کننده قطعات خودرو پررونق تبدیل شدند. اما تاریخچه آن به عنوان یک تولید کننده شمع در سال 1935 آغاز شد، زمانی که رویس جی. مارتین، رئیس شرکت Electric Autolite، آزمایشگاهی را برای توسعه اولین شمع اتولایت تجهیز کرد و کارکنان آن را استخدام کرد. رهبر این پروژه رابرت تولز، مهندس سرامیک بود که مشتاقانه در مورد فناوری عایق‌های سرامیکی تحقیق کرد. با تعداد انگشت شماری از طراحان و کارکنان جدید، تنها چند ماه طول کشید تا شرکت Electric Autolite یک شمع احتراق برای توزیع در دسترس داشته باشد.

Autolite به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست یافت، چرا که این برند شمع‌ها و سایر قطعات احتراق خود را به غول‌های مشهور خودرو سازی از جمله Chrysler ،Studebaker ،Packard و Willys عرضه کرد.


راهنمای خرید بهترین مارک شمع خودرو

شمع چیست و چه کاری انجام می دهد؟

شمع یک قطعه مصرفی خودرو و مجهز به سیستم احتراق است. این قطعه یک جرقه الکتریسیته ساطع می‌کند و به یک شکاف کوچک می‌رسد تا مخلوط هوا و سوخت پس از رسیدن به فشار و دمای بسیار بالا مشتعل شود. بدون شمع خودرو روشن نمی‌شود چرا که موتور انرژی لازم را برای روشن شدن تولید نمی‌کند.

شمع ها از مواد مختلفی تولید می‌شوند و نمی‌توان همه آن‌ها را یکسان در نظر گرفت. این محصولات عمدتا از مس، ایریدیوم، پلاتین، پلاتین دوبل و نقره ساخته می‌شوند. هر یک از این محصولات مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند. اما مسلماً هر چه مزایا بیشتر باشد، قیمت بالاتر و طول عمر نیز بیشتر خواهد بود.

هر چند وقت یکبار باید شمع خودرو را عوض کنید؟

با استفاده بیش از حد به مرور زمان شمع خودرو از کار ‌میفتد بنابراین شمع‌ها نیاز به تعویض دارند. در صورتی که یک شمع معیوب را نادیده بگیرید ممکن است در هر زمانی موتور ماشین از کار بیفتد بنابراین لازم است که هر چند وقت یکبار شمع خودرو را چک کنید.

به طور معمول انتظار می‌رود شمع خودرو نزدیک 48280.3 کیلومتر یا گاهی اوقات 144841 کیلومتر از کار بیفتند. با این حال، توصیه می‌شود هرگز تا رسیدن به آستانه 48280.3 کیلومتر منتظر نمانید زیرا ممکن است شمع‌ها زود از موعد از کار بیفتند، یعنی باید مراقب علائمی باشید که نشان‌دهنده خرابی شمع هستند و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

علائم خرابی شمع چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در حالی که یک آستانه معمولی وجود دارد که انتظار می رود شمع ها از کار بیفتند، همچنان باید به علائم یا نشانه هایی که نشان دهنده بد بودن شمع هستند توجه کنید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از علائم رایجی بیندازیم که ممکن است به شما بگوید که شمع‌ خودرو  شما از کار افتاده یا در شرف از کار افتادن است:

1. کم شدن دور موتور

رایج ترین علامتی که نشان می‌دهد شمع‌ها در شرف از کار افتادن هستند کم شدن دور موتور است، در هنگام مواجهه با امر چه باید کرد؟ قبل از اینکه شمع‌ها را چک کنید لازم است یکبار به طور کامل ماشین خود را بررسی کنید چرا ک کم شدن دور همیشه به دلیل خراب شدن شمع ها اتفاق نمی‌افتد. بعد از بررسی اگر باز هم دور موتور کم بود به سراغ تعویض شمع ها بروید.

2. بروز مشکل در استارت زدن

به طور معمول، اگر مشکلی در سیستم استارت، از جمله باتری، استارت، دینام و غیره وجود داشته باشد، وسیله نقلیه شما به درستی روشن نمی شود. اما در برخی موارد، اگر شمع به درستی کار نکند، با مشکل مواجه خواهید شد. ماشین را که روشن کنید متوجه می‌شوید که قطعات جزئی خوب کار می‌کنند اما موتور مشکل دارد. در این صورت باید شمع خودرو را چک کنید.

3. احتراق ناقص

موتور شما به مقدار مشخصی از هوا برای سوختن مخلوط همراه با جرقه مورد نیاز در زمان مناسب برای شروع به کار نیاز دارد. بنابراین، زمانی که یک یا چند عنصر ذکر شده وجود نداشته باشد، موتور به خوبی با شلیک نادرست مقابله خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر شمع به درستی کار نکند، موتور جرقه مناسب را در زمان مناسب دریافت نمی کند و بنابراین، متوجه خواهید شد که موتور برخی از نشانه های آتش زدن ناقص را نشان می دهد.

4. ریپ زدن موتور

عملکرد نادرست ابزار مختلف و مشکل در استارت زدن تحت فشار قرار گرفتن موتور و یا احتراق ناقص در زمان نامناسب باعث می‌شود که موتور به اصطلاح ریپ بزند، این امر ممکن است بر مصرف سوخت و عملکرد کلی موتور تأثیر بگذارد. بنابراین در صورت بروز این مشکل حتما شمع‌های ماشین را چک کنید.

5. افزایش مصرف سوخت

هنگامی که خودرو به درستی کار نکند متوجه افزایش مصرف سوخت خواهید شد. وقتی که مخلوط هوا و سوخت در زمان مناسب نقطه مناسبی را دریافت نمی‌کند، بخشی از مخلوط هوا و سوخت به درستی مشتعل نمی شود و در آن زمان است که موتور شما برای تولید انرژی بیشتر درخواست سوخت اضافی می کند. هر چه موتور شما تقاضای سوخت بیشتری داشته باشد، خودروی شما سوخت بیشتری مصرف می‌کند و در نتیجه بیشتر باید بزنین بزنید.

6. گاز نخوردن ماشین و مشکل در شتاب

در نهایت، وقتی موتور هر بار که با سوخت هوا می‌گیرد انرژی لازم را تولید نمی‌کند، وسیله نقلیه شما شتاب مناسبی نمی‌گیرد. در واقع هر بار که پدال گاز را فشار می‌دهید، وسیله نقلیه شما شتاب نمی‌گیرد.

مزایای تعویض شمع خودرو

هنگام تعویض شمع ها از خرابی های بزرگ جلوگیری می‌کنید. با این حال، اگر تصمیم دارید شمع های خود را ارتقا دهید، به مزایای بیشتری دست خواهید یافت، از جمله:

1. افزایش عملکرد خودرو

برخی از شمع ها با استفاده از مواد خاصی طراحی شده‌اند که در شرایط شدید مقاومت می‌کنند و بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند. این شمع ها از مواد ایریدیوم ساخته شده اند که برای  افزایش اسب بخار عالی بوده و از نظر اقتصادی نیز بهتر هستند.

2. بهبود مصرف سوخت خودروها

هنگامی که از یک شمع کاملاً روشن استفاده می کنید، با اجازه دادن به موتور برای دریافت جرقه مناسب در زمان مناسب بدون نیاز به ولتاژ زیاد، مصرف سوخت را افزایش می‌دهید، به خصوص اگر از شمع با کیفیت بالاتر استفاده کنید.

3. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

هنگامی که شمع‌ها در شرایط خوبی هستند، احتمال اینکه وسیله نقلیه شما با احتراق ناقص مواجه شود، کم است. در صورت عدم احتراق ناقص، وسیله نقلیه شما گازهای مضر را به اتمسفر ساطع نمی کند، به این معنی که دود اگزوز آلاینده‌های کمتری خواهد داشت.

4. افزایش شتاب خودرو

اگر تاکنون به دلیل شمع‌های خراب ماشین شما شتاب کافی نداشت، بلافاصله بعد از تعویض آن‌ها متوجه می‌شوید که شتاب خودرو افزایش یافته است.

5. بهبود دور آرام موتور

یکی از بدترین شرایطی که هنگام خراب بودن شمع‌ خودرو با آن موجه می‌شوید دور موتور آرام است. با تعویض شمع‌ها شاهد بهبود قابل توجهی در عملکرد خودرو، به‌ویژه در دور آرام خواهید بود.

مواد اولیه بهترین مارک شمع خودرو

1. مس

برخی از ماشین های جدید با موتور پر قدرت دارای شمع‌های مسی هستند. در صورتی که می‌خواهید شمع خودرو را تعویض کنید و نمی‌دانید باید از چه جنسی استفاده کنید باید مشخصات خودرو را بررسی کنید.

2. پلاتین

شمع های پلاتینیوم در اواسط دهه 1980 معرفی شدند، این محصولات به دلیل ویژگی‌ههایی مثل مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر سایش مورد توجه قرار گرفتند که به آنها اجازه می داد در برخی موارد تا 160934.4 کیلومتر بدون نیاز به تعویض دوام بیاورند. شمع های پلاتینیوم گرمتر از شمع‌های مسی هستند. این امر به کاهش رسوبات و جلوگیری از تشکیل رسوب کمک می‌کند. در حالی که این شمع‌ها کارایی بالا و طول عمر بیشتری را ارائه می دهند، قیمت بالایی نیز دارند. به طور معمول، شمع های پلاتین دو تا چهار برابر شمع‌های سنتی قیمت دارند، اما می‌توانند تفاوت هزینه را با طول عمر خود جبران کنند.

3. شمع های ایریدیوم

شمع های ایریدیوم در اواسط دهه 1990 وارد بازار شدند. از آنجایی که ایریدیوم یکی از سخت ترین فلزات جهان است، در برابر فرسایش جرقه ای بسیار مقاوم است. در این شمع ها، خواص ایریدیوم نیاز ولتاژ احتراق را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و به بهبود گسترش شعله در محفظه احتراق کمک می کند. طول عمر شمع‌های ایریدیوم دو برابر شمع‌های استاندارد است و می‌تواند تا ۲۵ درصد بیشتر از شمع پلاتین باشد.

4. شمع روتنیوم

این نوع شمع نیز عملکرد و طول عمر بسیار بالایی دارد و جرقه را بهتر از مواد قبلی هدایت می‌کند.

الکترودهای تک یا دوتایی

شمع پلاتین دوبل و ایریدیوم برای استفاده در سیستم های جرقه زنی بدون توزیع کننده ضایعات ساخته شده اند. در این شمع‌ها، هر دو الکترود مرکزی و الکترود جانبی دارای دیسک‌های فلزی هستند که به جرقه‌ها اجازه می‌دهد در هر دو جهت حرکت کنند بدون اینکه باعث سایش بیش از حد الکترود شوند. در وسایل نقلیه‌ای که این نوع شمع ها وجود دارد جرقه از الکترود مرکزی به الکترود جانبی شلیک می شود..

فواصل تعویض

فواصل تعویض شمع های توصیه شده توسط کارخانه به لطف کارایی شمع های فلزی گرانبها به طور مداوم در محدوده 160934.4 کیلومتر تا 193121.3 کیلومتر در سال های اخیر بوده است، اما این شمع ها همچنان می توانند تا مدت‌ها پس از رسیدن به این فاصله به عملکرد خوب خود ادامه دهند.

با این حال، توجه به عملکرد شمع‌ها با نزدیک شدن به 160934.4 کیلومتر بسیار مهم است. همانطور که الکترودها در طول زمان فرسوده می شوند، شمع ها برای احتراق به ولتاژ بیشتری نیاز دارند. اگر این سایش تشخیص داده نشود، این فشار می‌تواند باعث احتراق ناقص شود.

سوالات متداول

آیا باید هر سال شمع خودرو را عوض کنم؟

بستگی دارد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، آستانه شکست مورد انتظار شمع معمولاً بر اساس مسافت پیموده شده است، نه زمان. بنابراین، همه چیز به این بستگی دارد که سالانه چند کیلومتر با ماشین راه می‌روید.

آیا شمع‌های جدید خودرو را سریعتر می‌کنند؟

خیر، نصب شمع های جدید لزوماً سرعت خودرو یا اسب بخار آن را افزایش نمی دهد. درعوض، شاهد بهبودی در راندمان خودرو خواهید بود.

شمع سوزنی بهتره یا شمع معمولی؟

برای خودروهای بنزینی استفاده از شمع موتور سوزنی مناسب‌تر است.

جمع بندی

اگرچه شمع ها اجزای جزئی در سیستم احتراق شما هستند، اما موتور ماشین بدون این شمع‌ها کار نمی کند و فرآیند احتراق اصلا شروع نمی شود. بنابراین، برای لذت بردن از وسیله نقلیه خود و جلوگیری از خرابی های ناگهانی، باید همیشه عملکرد این قطعات را بررسی کنید. در این مطلب سعی کردیم تمامی نکات لازم برای عوض کردن شمع و بهترین مارک شمع خودرو را به شما معرفی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید این قطعه را به درستی و به موقع تعویض کنید از عملکرد خوب ماشین خود لذت ببرید

دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *