امروزفروردین 31, 1403

راهنمای خرید پوتین و کفش ایمنی مناسب با کار شما

راهنمای خرید کفش ایمنی
5/5 - (1 امتیاز)

راهنمای خرید کفش ایمنی استاندارد

ایمنی در محل کار یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید رعایت شود. در غیر این صورت با بروز حوادث ناگهانی عوارض غیر قابل جبرانی برای فرد ایجاد می‌شود. لباس و کفش ایمین باید متناسب با کاری باشد که انجام می‌دهد. به همین دلیل نیز بهتر است قبل از خرید کفش و لباس مناسب برای کار، به محل کار خود مراجعه و محیط را به طور کامل بررسی کنید. این امر به شما درک واضحی  می‌دهد که از جان خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنید. ارزیابی ریسک‌های احتمالی راه خوبی برای شناسایی خطرات جدید یا از دست رفته بوده و به شما این فرصت را می‌دهد که آن‌ها را برای کنترل اندازه‌گیری کنید.

در این مطلب از لیست ابزار قصد داریم راهنمای خرید کفش ایمنی را برای شما شرح دهیم تا با در نظر گرفتن تمام جوانب بتوانید کفشی مناسب برای محل کار خود خریداری کنید. اگر قصد خرید این محصول را دارید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

هنگام خرید کفش ایمنی لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

آیا خطر سقوط اجسام وجود دارد؟ تمامی کفش‌های ایمنی باید دارای یک محافظ فولادی یا کامپوزیتی برای پوشاندن انگشتان پا باشند.
آیا خطر نفوذ اجسام نوک تیز به زیره کفش وجود دارد؟ کفش یا چکمه‌ای را انتخاب کنید که دارای یک کفی محافظ از جنس فولاد یا کامپوزیت است
آیا نیازی به محافظت متاتارس وجود دارد؟ آیا اشیا می توانند به کل پا آسیب بزنند/ خرد کنند؟ به دنبال کفش ایمنی یا چکمه‌هایی با محافظ متاتارس باشید که روی پل کفش را می‌پوشاند.
آیا نیاز به محافظ برش (یعنی عملیات استفاده از اره برقی) وجود دارد؟ برای این کار کفش‌های تخصصی وجود دارد و سایر کفش‌های ایمنی برای عملیات استفاده از اره برقی مناسب نیستند.
آی در محل کار شما سطح لغزنده وجود دارد اطمینان حاصل کنید که چکمه یا کفشی که انتخاب می کنید دارای کفی ضد لغزش باشد.
آیا در محل کار اسیدها/قلیاها/مواد شیمیایی وجود دارند؟ به دنبال چکمه/ کفش / پوشش‌هایی با کفی مقاوم در برابر اسید / مواد قلیایی / شیمیایی باشید و در نظر بگیرید که آیا پوشش کافی را ایجاد می کنند یا خیر.
آیا پوششی برای پاشنه و مچ پا لازم است؟ آیا خطر پیچ خوردگی یا پیچ خوردگی مچ پا وجود دارد؟  کفش‌هایی را انتخاب کنید که تا مچ پا بالا می‌آیند. این کفش ها می‌توانند از قسمت بالایی پا نیز محافظت کنند و بروز خطراتی مثل پیچ خوردگی را کاهش دهند. کفش و چکمه با پاشنه ضربه گیر نیز موجود است.
آیا خطر تماس با فلز گداخته وجود دارد؟ به دنبال چکمه‌های مخصوص ریخته گری بگردید البته توجه داشته باشید که برخی از آنها تا ساق پا را می‌پوشانند در حالی که برخی دیگر تا قوزک پا هستند.
آیا خطر تماس با دمای بالا وجود دارد؟ اطمینان حاصل کنید که چکمه یا کفشی که انتخاب می‌کنید دارای کفی مقاوم در برابر حرارت باشد چرا که این مدل کفش‌ها در برابر حرارت های مختلف آزمایش شده اند. همچنین کفش‌هایی مخصوص انبارهای سرد وجود دارد که با داشتن کفی‌های مقاوم  در شرایطی که معمولاً بین 20- تا 30- درجه سانتیگراد هستند، تست شده اند.
آیا مواد محرک جزئی وجود دارد؟ چکمه های سبک ریگر محافظت فوق‌العاده‌ای دارند و پوشش بیشتری را ایجاد می‌کنند. این محصولات قسمت‌های توری مانند ندارند و به همین دلیل هیچگونه گرد و غباری وارد کفش نمی‌شود.
آیا خطرات زیست محیطی وجود دارد؟ کفشی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز می‌شود و قابل شستشو با ماشین لباسشویی است.
آیا کارمند برای ساعات طولانی روی پای خود می‌ایستد؟ به دنبال یک کفی راحت باشید و در نظر بگیرید. یک پاشنه ضربه گیر نیز مفید خواهد بود.
آیا کارمندان در شرایط بسیار مرطوب کار می‌کنند؟ طیف گسترده ای از چکمه‌هایی با دهانه گشاد وجود دارد که مجهز به محافظ میانی و محافظ پنجه است. این محصول در برابر آب از پا محافظت می کند و برخی دیگر نیز مقاومت شیمیایی یا عایق حرارتی دارند.

انواع کفش ایمنی

انواع کفش ایمنی

چکمه ایمنی استاندارد

چکمه‌های ایمنی استاندارد همه‌کار هستند و استانداردهای ایمنی اتحادیه اروپا را برآورده می‌کنند. این محصولات ویژگی‌های ایمنی مختلفی دارند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به پوشش فولادی برای انگشتان پا، کفی‌های فولادی ضد لغزش یا مقاوم در برابر حرارت و اسید، پاشنه‌های ضربه گیر و … اشاره کرد. این ویزگی‌های برای انجام بسیاری از کارها مناسب است و به طور کلی برای کسانی که در صنعت ساختمان کار می‌کنند، کاربرد دارد.

کفش ایمنی بدون کامپوزیت و فلز

این کفش‌های ایمنی در قسمت سر پنجه و کفی میانی به جای فلز، پلاستیک و پارچه کولار دارند. به همین دلیل برای محیط‌های فاقد فلز مناسب هستند. پوشش‌های کامپوزیتی مخصوص پنجه از نظر استحکام با نوع فولادی یکسان هستند و در صورت له شدن، پس از برداشتن جسم خرد کننده، به شکل اولیه خود باز می گردند و می‌توان پا را از کفش خارج کرد.

محافظ میانی (کفی میانی) پارچه کولار 100% کف را پوشش می‌دهد، در حالی که صفحات فولادی تنها تا لبه پا را می‌پوشانند - حدود 20٪ در معرض دید قرار می گیرند.

چکمه‌های فاقد فلز و کامپوزیت بسیار سبک و راحت هستند. لازم به ذکر است که چکمه‌های بدون فلز مطلقاً فلزی ندارند، در حالی که چکمه‌های کامپوزیت ممکن است دارای بست‌ها یا تزئینات فلزی باشند.

کتونی و کفش ایمنی

یک کفش ایمنی سبک برای کسانی که در مغازه ها، انبارها و مکان‌های مراقبت بهداشتی کار می‌کنند یا برای کارکنان اداری که گهگاه نیاز به رفتن به مناطق پرخطر دارند ایده آل است. کتونی‌های ایمنی برای افرادی که ترجیح می‌دهند به جای چکمه از کفشی سبک‌تر استفاده کنند مناسب است. این محصولات سبک و راحت هستند و به همین دلیل نیز بهترین گزینه برای راننده گان، دانش آموزان و … بهترین انتخاب خواهد بود.

چکمه‌های حفاری (ریگر)

چکمه‌های حفاری در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری داشته‌اند، به احتمال زیاد به این دلیل است که ویژگی‌های یک چکمه پوشش دار را داشته و در عین حال نرم و سبک هستند. این محصولات متناسب هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. آنها به ویژه در محیط‌های مملو از سیمان و سایر مواد محرک کاربرد دارند. گرد و غبار سیمان می تواند وارد چکمه‌ها و کفش‌های ایمنی شود و سوختگی با سیمان ایجاد کند.

این چکمه‌ها ارتفاع بیشتری دارند و همین امر خطر سوختگی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. البته این مدل چکمه‌ها برای افرادی که در کارگاه‌های ریخته گری کار می‌کنند کاربرد ندارند چرا که احتمال ریختن مواد گداخته داخل چکمه وجود دارد.

چکمه‌های ایمنی برای خطرات ویژه

محصولات این دسته نسبت به چکمه‌های ایمنی استاندارد، در برابر طیف وسیعی از خطرات خاص از پاهای شما محافظت می‌کنند. چکمه‌ای که از متاتارس محافظت می‌کند در قسمت بالایی خود یک صفحه فولادی دارد تا از پا در برابر اجسامی که ممکن است از بالا بیفتند، محافظت کند.

از دیگر کفش‌های ایمنی برای موارد خاص می‌توان به چکمه‌های مقاوم در برابر دما اشاره کرد. این کفش استاندارد برای افرادی که در سردخانه/انبارهای سرد کار می‌کنند و یا کار آن‌ها در برابر شعله‌های آتش  حرارت بالا است، کاربرد دارد

چکمه‌های ضد الکتریسیته ساکن نیز در اینجا برای کسانی که در ساخت و مونتاژ قطعات الکترونیکی کار می‌کنند، گنجانده شده است. گزینه‌هایی برای کارگران جنگلداری و اپراتورهای اره برقی نیز در این بخش موجود است.

چکمه استاندارد با دهانه گشاد

این مدل کفش استاندارد برای افرادی که خارج از محیط کارگاه در شرایطی که رطوبت بالا است کاربرد دارد. این چکمه‌ها دارای پوشش میانی و پوشش محافظ انگشتان پا هستند، به راحتی تمیز می‌شوند و پوشیدن و خارج کردن آن‌ها از پا نیز بسیار آسان است.

کفش ایمنی زنانه

کفش‌ زنانه سبک‌تر است. این محصولات نیز دارای ویژگی‌ه*ای استاندارد مانند محافظ انگشتان پا، کفی میانی، قابلیت ضد لغزش، ضد الکتریسیته ساکن و … هستند. شما می‌توانید با توجه به محل کار خود این محصولات را انتخاب کنید.

خرید کفش ایمنی با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهید:

بخش

استاندارد ایمنی

ویژگی‌ها

پیشنهادات

کشاورزی/زراعت ضد آب، ضد لغزش، ضد الکتریسیته ساکن، دارای پوشش محافظ برای انگشتان پا، کفی محافظ پا چکمه استاندارد با دهانه گشاد
آشپزی پاشنه ضربه گیر، کفی ضد لغزش، تمیز کردن آسان / قابل شستشو در ماشین لباسشویی کفش ایمنی قابل شستشو
ساخت و ساز EN345-1 محافظ پنجه (انگشتان پا) محافظ 200 ژول و محافظ میانی کفه کفش مورد نیاز است.

به دنبال یک تناسب خوب و مطمئن باشید که حافظت کافی را ارائه می دهد.

چکمه های ایمنی استاندارد
انبارهای سردخانه چکمه‌های مخصوص سردخانه با پوشش و کفی استیل یا کامپوزیت.

پوشش بیرونی مقاوم در برابر آب، دوخت و آستر حرارتی.

کفش ایمنی مخصوص سردخانه
آتش و نجات EN15090: 2012 F1 F1: استفاده عمومی

F2: آتش نشانی سازه بدون حفاظت شیمیایی.

F3: اطفاء حریق و سازه با حفاظت شیمیایی.

چکمه های ایمنی با کلاهک فولادی و کفی میانی، ضد الکتریسیته ساکن، کفی مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی، ضد آب، مواد قابل تنفس
ریخته گری (جوشکار) کفش ایمنی مخصوص ریخته‌گری دارای ویژگی‌های خاص برای جلوگیری از ریختن مواد گداخته به داخل کفش است. این کفش ایمنی همچنین دارای سگک‌های آزاد برای بیرون آوردن به موقع کفش است.  محافظت از متاتارس نیز ممکن است لازم باشد. کفی نیتریل لاستیکی مقاومت گرما و شیمیایی را ایجاد می‌کند. چکمه ریخته گری و چکمه ایمنی جوشکار
اپراتور اره برقی BS EN 381 چکمه‌های محافظ با چسبندگی خوب و پوشش محافظ در قسمت جلو، پوشش پنجه پا و قسمت میانی. چکمه‌های مخصوص استفاده از اره برقی، کفی ایمنی مخصوص خطر ویژه
بهداشت و درمان بهداشت و درمان کفی ضد لغزش، پاشنه ضربه گیر.

تناسب خوب با کفی راحت تمیز کردن آسان / قابل شستشو در ماشین لباسشویی

کفش ایمنی قابل شستشو 
آزمایشگاه‌ها و مکان‌های نگهداری مواد شیمیایی EN13832: 2006 EN 13832-2: کفش مقاوم در برابر مواد شیمیایی.

EN 13832-3: کفش هایی که در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند چکمه‌های ایمنی با مقاومت شیمیایی.

برای محیط‌های کم خطر به دنبال چکمه‌های ایمنی یا کفش‌هایی با کفی مقاوم در برابر مواد شیمیایی باشید
انبار کالا پوشش محافظ پا، کفی ضد الکتریسیته ساکن و ضد لغزش. مقاوم در برار روغن و اسید/قلیا. بسته به محیط کار و فعالیت‌های خود، به دنبال چکمه‌ها و کفش‌های ایمنی باشید که حداکثر راحتی را ارائه می‌دهند و ویژگی‌هایی متناسب با محل کار شما دارند.

محصولات مطابق با استاندارد EN345 دارای پوشش محافظ پنجه و محافظ کفی میانی به صورت استاندارد خواهند بود. کفی‌های ضد لغزش و پاشنه‌های ضربه‌گیر نیز از ویژگی‌های مفیدی هستند که باید به دنبال آن باشید.

جمع بندی

ایمنی در محیط کار یکی از فاکتورهای مهم برای شروع کار است. استفاده از لباس و کفش کار مناسب یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی است که قبل از شروع کار خود باید انجام دهید. انتخاب کفش و لباس مناسب کاملا به نوع کار و محیط فعالیت شما بستگی دارد. در این مطلب با ارائه راهنمای خرید کفش ایمنی سعی کردیم نکان لازم برای خرید کفش کار را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم با مطالعه نکات فوق بتوانید بهترین کفش ایمنی را برای محل کار خود تهیه کنید.

دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *