امروزاردیبهشت 10, 1403

خرید بهترین برند زعفران صادراتی در ایران

بهترین برند زعفران
5/5 - (1 امتیاز)

راهنمای خرید زعفران ایرانی

حتما می‌دانید که زعفران را با عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این چاشنی بی‌نظیر طعم و عطری فوق‌العاده به غذاها می‌دهد و باعث می‌شود که غذای شما مزه‌ی فوق العاده و بوی دلنشینی داشته باشد. زعفران تنها ادویه‌ای است که از نظر وزن، ارزشی برابر با طلا دارد، این طعم دهنده محصول گل کروکوس است. استفاده از زعفران عطری تند، طعمی متمایز و رنگ طلایی درخشانی به غذاها می دهد. با این حال، استفاده از آن به سفارشات آشپزی محدود نمی شود، بلکه از زعفران برای مصارف دارویی و همچنین تهیه عطر و رنگ استفاده می‌کنند. خرید زعفران یکی از آن کارهایی است که باید تبحر زیادی در آن داشته باشید. چرا که قیمت این طعم دهنده بسیار زیاد است و در صورتی که محصولی نامرغوب بخرید پول خود را هدر داده‌اید. هنگام خرید زعفران باید مراقب زعفران تخته‌ای و منبع خرید زعفران باشید. امروزه می توانید زعفران را از منابع مختلفی مانند یونان، افغانستان، مراکش، کشمیر، اسپانیا و ایران پیدا کنید. با این حال، کیفیت آنها قطعا یکسان نیست. در این مطلب از لیست ابزار قصد داریم بهترین برند زعفران و نکات مهمی که برای خرید این ادویه باید بدانید را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید زعفرانی با کیفیت خریداری کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی انواعی از بهترین برندهای زعفران موجود در بازار

مدل پر فروش

زعفران درجه یک تلقی مصطفوی مقدار 4.608 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: سرگل
  • وزن: ۴.۶۱ گرم

زعفران تیموری سری یاقوت - 4.608 گرم

مشخصات محصول

  • وزن بسته‌بندی: ۴.۶۱ گرم

زعفران سحرخیز - 4.608 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: سرگل
  • وزن: ۴.۶۱ گرم

زعفران درجه یک عاقله - 5 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: سرگل
  • وزن: ۱۰ گرم

زعفران درجه یک مصطفوی مقدار 4 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: سرگل
  • وزن: ۴ گرم

زعفران سرگل کادوئی سحرخیز مقدار 4.608 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: سرگل
  • وزن: ۴.۷ گرم

زعفران سرگل بهرنگ - 600 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: سرگل
  • وزن: ۶۰۰ گرم

زعفران نگین جی پی زعفران - 4.608 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: نگین
  • وزن: ۷۵ گرم
  • ویژگی‌ها: زعفران نگین یک مثقال ۴/۶۰۸ گرمی بسته بندی شیشه ای ماندگار -زعفرانی با عطر و رنگی بیشتر و متمایز - مقرون به صرفه و اقتصادی - دارای نشان استاندارد و سیب سلامت -دوست دار طبیعت با قابلیت بازیافت بسته بندی

زعفران سرگل درجه یک تسنیم - 0.5 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: سرگل
  • وزن: ۰.۵ گرم

زعفران ادورا سرگل - 4.608 گرم

مشخصات محصول

  • شکل ماده غذایی: سرگل
  • وزن: ۴.۶۰۸ گرم

چرا باید زعفران ایرانی بخریم؟

ایران سرزمین مادری زعفران است. سالانه بیش از 90 درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. زعفران ایران در مقایسه با زعفران تولید شده در کشورهای دیگر، رنگ قرمز تیره‌تری دارد و بوی آن بسیار دلنشین و تند است. زعفران از قدیم الایام در آشپزی و فرهنگ ایرانی نقش تعیین کننده ای داشته است و کیفیت زعفران خالص ایرانی جای سوال ندارد.

زعفران تولید شده در خراسان رضوی به ویژه شهر قاین، معروف ترین زعفران و محصولی اصل و مرغوب است. اما چگونه می توان از خرید زعفران باکیفیت مطمئن شد؟

انواع زعفران

زعفران انواع مختلفی دارد که کیفیت آنها متفاوت است. ممکن است زعفران را به صورت رشته های قرمز یا نارنجی (یعنی کلاله کامل) یا به صورت آسیاب شده پیدا کنید. توصیه می‌کنیم که از زعفران‌هایی که هنوز آسیاب نشده‌اند استفاده کنید، چرا که طعم و عطر خود را برای مدت طولانی‌ حفظ می‌کنند. علاوه بر این، احتمال اینکه در زعفران‌های آسیاب شده مواد ناخالص هم وجود داشته باشد، زیاد است. وقتی زعفران به صورت رشته باشد، می‌توانید کیفیت آن را به راحتی بررسی کنید. زعفران از نظر محل بریدن کلاله چهار نوع اصلی دارد: سرگل، نگین، پوشال و دسته.

زعفران سرگل

زعفران سرگل بهترین نوع زعفران با تندترین رنگ و عطر است. رشته‌های سرگل به‌عنوان خالص‌ترین نوع زعفران، نوک‌های قرمز کلاله با شیپوری شکل هستند که از قسمت‌های زرد و سفید، که ارزش کیفی ندارند،جدا می‌شوند. این نوع زعفران دارای بیشترین میزان کروسین، پیکروکروسین و سافرانال است.

زعفران نگین

زعفران نگین دومین نوع زعفران مرغوب است. زعفران نگین درست از انتهای برچه، که کلاله آن به سه سارگول تقسیم می شود، بریده می شود. این نوع زعفران حاصل مراقبت و وقت زیاد است. این زعفران نگین به اندازه زعفران سرگل خالص نیست، اما از آنجایی که رشته های زعفران به یکدیگر متصل هستند، احتمال کنده شدن آن بسیار کمتر است.

زعفران پوشال

رشته های زعفران پوشال از سرگل و قسمت زرد رنگ کلاله بالا تشکیل شده است. این نوع زعفران به اندازه زعفران نگین خالص نیست.

زعفران دسته

رشته های زعفران دسته تقریباً تمام قسمت های کلاله را شامل می شود. کلاله حدود 3-4 سانتی متر زیر سرگل بریده می شود. قدرت رنگ دهی این نوع زعفران به اندازه انواع دیگر قوی نیست و خلوص آن بسیار کمتر است.

نحوه انتخاب زعفران مرغوب

هنگام خرید زعفران باید مراقب زعفران لازم است که چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. پنج راه ساده برای تست زعفرانی که خریده‌اید وجود دارد، برای اینکه بتوانید بهترین برند زعفران موجود در بازار را خریداری کنید می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

ظاهر زعفران

رشته‌های زعفران با کیفیت بالا خشک، ظریف، قرمز تیره با رویه شیپور مانند هستند و اندازه آن‌ها تقریبا یکسان است. از سوی دیگر، رشته های زعفران بی کیفیت، درشت، ریز و نامنظم هستند. اگر زعفران با روکش مومی به نظر می رسید، باید به کیفیت آن شک کنید. رشته های زعفران به هم نمی چسبد.

طعم

یک رشته زعفران را روی زبان خود امتحان کنید. طعم یک رشته زعفران اصیل وقتی آن را امتحان کنید کمی تلخ و گس است. زعفران بی کیفیت طعم شیرینی دارد.

عطر

بوی رشته‌های زعفران را استشمام کنید و اگر بوی یونجه و عسل به مشام می رسد همان زعفران اصیلی است که به دنبال آن می‌گردید. بوی زعفران واقعی حتی اگر در یک پوشش پلاستیکی پیچیده شده باشد، بینی شما را قلقلک می‌دهد. اگر سوراخ های بینی شما پر از عطر نبود، شک نکنید که زعفران تقلبی است.

آزمایش با آب

در این تست آسان باید زعفران را در یک لیوان آب بریزید و اگر زعفران در حالی که شناور است شروع به پس دادن رنگ زرد طلایی کند، ممکن است زعفران واقعی باشد. با این حال می‌توانید با بیرون آوردن زعفران از آب از اصل بودن آن مطمئن شوید. اگر بعد از اینکه زعفران را زا آب درآوردید همچنان رنگ اولیه خود را حفظ کرده بود، می توانید بگویید زعفران اصل است. اگر برعکس بود و رشته زعفران دیگر قرمز نبود، زعفران کیفیت مرغوبی ندارد.

آزمایش با جوش شیرین

ابتدا مقدار کمی جوش شیرین را در یک لیوان آب بریزید و آنها را با هم مخلوط کنید. سپس می توانید رشته زعفران را داخل مخلوط بریزید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. اگر رنگ مخلوط شما زرد شد، مطمئن باشید که زعفران واقعی است. اما اگر قرمز شد زعفرانی که استفاده کردید قطعا تقلبی است.

آزمایش با شعله

تنها کاری که برای این آزمایش باید انجام دهید این است که کمی زعفران روی آتش بگذارید. اگر رنگ شعله به بنفش یا نارنجی تغییر کرد، زعفرانی که تهیه کرده اید اصل است. اما اگر رنگ شعله زرد شد، متاسفانه محصولی که خریده‌اید تقلبی است.

سخن آخر

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در دنیا است. زعفران ایرانی طعم و رنگ بی‌نظیری دارد و باعث می‌شود که غذاهای شما از همیشه خوشمزه‌تر شود. علاوه بر بهتر کردن طعم و عطر غذا، از زعفران برای مصارف دارویی نیز استفاده می‌شود. در این مطلب از لیست ابزار سعی کردیم با معرفی بهترین برند زعفران به شما کمک کنیم تا محصولی با کیفیت برای خود انتخاب کنید. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *